Fiskerireform kriminaliserer hele erhvervet

DEBAT: Med discardordningen fulgte der flere spørgsmål end svar. Reformen vil kriminalisere hele fiskerierhvervet, og spørgsmålene om, hvad der skal gøres af discardfisk, står stadig ubesvaret, skriver formand for DFPO Svend-Erik Andersen.

Svar på spørgsmål: Fiskerireformen trådte i kraft 1. januar. Hvad nu?

Af Svend-Erik Andersen
Formand for Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation

Allerede i april 2009 fremlagde EU-Kommissionen en grønbog, der var et oplæg til en ny fælles fiskeripolitik for EU's medlemslande. Den blev vedtaget i slutningen af 2013, og store dele af den – grundforordningen og markedsordningen - trådte i kraft fra den 1. januar 2014.

Som formand for Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation kan jeg konstatere, at den faste fordeling af kvoterne mellem landene - den relative stabilitet - er uændret. Dernæst konstaterer jeg, at retten til at forvalte og fordele kvoterne, altså reguleringen af fiskeriet, stadig ligger i de enkelte lande - vi kan selv bestemme.

Det helt store nye element, og det som vender 30-40 års fiskeripolitik på hovedet, er beslutningen om at indføre discardforbud. Det bliver indført fra 2015 og over de kommende år, og det vil sige, at fiskerne ikke længere skal smide fisk ud – for eksempel, når de er under mindstemål - men skal lande dem.

På papiret ser det nemt ud. Men det er langt fra så nemt, som det tager sig ud, når politikerne skråsikkert udtaler sig om forbud mod discard.

Her og nu er status, at der fortsat er langt flere spørgsmål, end der er svar – og det giver store frustrationer i fiskeriet.

Det værste scenarie lige nu er, at vi fra den 1. januar står med en lovgivning, der betyder, at man kan få et slæb fisk - MEN

  • man ikke må tage fisken ombord
  • man heller ikke må lukke fangsten ud
  • og man ikke må lande fangsten, hvis man tager den ombord.

Der kan altså blive tale om en kriminalisering af hele erhvervet. Det er en situation, som jeg vælger at tro på, at ingen ansvarlige politikere vil sætte fiskerierhvervet i - og som vel at mærke kræver politisk handling for at blive løst tids nok for erhvervet. 

Et helt simpelt spørgsmål, som vi også mangler svar på er, hvordan "discardfisken" skal opbevares og landes. For vi fanger jo ikke kun torsk eller kun hummer eller kun rødspætter, når vi er på havet. Vi fanger lidt af det hele.

Her frygter vi for en gentagelse af affaldssorteringen i Aarhus. Dengang hvor aarhusianerne skulle sortere deres affald i forskellige bøtter – grønne og sorte. Det gjorde de så på livet løs – mens myndighederne lystigt blandede affaldet sammen, når det kom til sorteringsanlægget.

Det er nøjagtig sådan, at man i officielle kredse forestiller sig, at vi skal håndtere discardfisken ombord: Vi skal sortere og opbevare art for art - og så havner de alligevel i den samme bunke efter landing, fordi de ikke må sælges som konsumfisk til forbrugerne.

Hvem har gavn af den slags systemer? Kontrollen? Biologerne? Jeg ved det ikke – men det er i hvert fald ikke fiskerne!

Mindst lige så vigtigt er det, at vi heller ikke har fået konkrete bud på de lovede kvoteforhøjelser i forbindelse med discardforbuddet. Og jeg må også sige, at vi som erhverv har det uendelig svært med, at vores spørgsmål til Fødevareministeriet ofte bliver svaret med: "Det ved vi heller ikke".

Det er utilfredsstillende, det er uacceptabelt – og det øger ikke troværdigheden af den politiske vedtagelse og stiller spørgsmålstegn ved myndighedernes evne og vilje til at ville have et fiskerierhverv, der fungerer på ansvarlige præmisser.

Læs Greenpeace Nordens indlæg om samme emne

OBS: Lørdag den 10. maj blev Danmarks Fiskeriforening og Danske Fiskeres Producentorganisationer lagt sammen til én forening under navnet Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO)

 

Forrige artikel Der er brug for en ny frølovgivning Der er brug for en ny frølovgivning Næste artikel Tvivlsomt om fiskerireformen giver et sundere hav Tvivlsomt om fiskerireformen giver et sundere hav