Food Nation: Vi skal styrke fortællingen om Danmark som fødevarenation

DEBAT: Danmark nyder stor anseelse som fødevarenation i udlandet. Det skyldes til dels, at vi har en stærk fortælling om den danske fødevareklynge, skriver Lise Walbom og opfordrer endnu flere til at tage del i fortællingen.

Af Lise Walbom
Direktør, Food Nation

Da jeg i november sammen med kronprinsparret og en række danske virksomheder og organisationer var på eksportfremstød i Italien for at markedsføre dansk erhvervsliv, var det især Danmarks særlige styrker inden for fødevarer, der stjal opmærksomheden.

Forklaringen på den store opmærksomhed til danske fødevarer skyldes mange ting.

Det står klart, at vi opnår en mere fokuseret og klar positionering af vores særlige styrker, når de danske fødevarevirksomheder, der var repræsenteret på besøget, står sammen om fortællingen om Danmark som ledende fødevarenation.

Danmarks fem styrkepositioner
Food Nation har formuleret fem områder, hvor Danmark i særlig grad gør en forskel på det globale fødevaremarked, og som vi altid fremhæver, når vi præsenterer den danske fødevareklynge ude i verden.

De fem styrkepositioner er:

  1. Kvalitet og fødevaresikkerhed. Danmark har en lang tradition for at producere fødevarer på en måde, der sikrer en høj kvalitet. Og takket været en fælles tilgang til kontrol af fødevarer på tværs af værdikæden kan vi i dag sige, at Danmark er førende inden for fødevaresikkerhed.

  2. Bæredygtighed. Danmark står stærkt, når det gælder fødevareløsninger, der bidrager til at nå FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling. Blandt andet i forhold til over- og underernæring og klimatiske forhold, der udfordrer dyrkningssystemer. Danmark kan bidrage med innovative løsninger og knowhow, der gør en forskel for mange.
  1. Økologi. Få andre lande er kommet så langt i udbredelsen af økologi som den danske fødevareklynge. Vi udvikler os konstant, blandt andet fordi både offentlige, private og forskningen tager initiativer, der bringer den samlede værdikæde videre.

  2. Gastronomi. Dansk madkultur – særligt eksponeret gennem nyt nordisk køkken – har gennem de seneste år for alvor positioneret Danmark som fødevarenation i verdensklasse.

  3. Samarbejde. Dybt forankret i den danske fødevareklynge er samarbejdsmodellen født i andelsbevægelsen, der på tværs af værdikæden bidrager til innovation og konstant udvikling af nye løsninger på komplekse udfordringer.

En fælles fortælling
Det er en stærk fortælling, som vækker genklang, når vi taler med internationale samarbejdspartnere. Og vi vil gerne have flere med til at fortælle historien.

Vi er nemlig overbevist om, at der er et kæmpe uindfriet potentiale for eksport, hvis flere danske virksomheder griber mulighederne ved at stå sammen om en fælles stærk fortælling om vores unikke kompetencer.

Fødevareproduktion i verdensklasse
I en politisk kaotisk tid med handelskrige, en knurrende russisk bjørn og et politisk rystet Europa, er det værd at huske på, at vi i Danmark har en særlig global konkurrencefordel med en stærk og sammenhængende fødevareværdikæde. Verden står over for store fødevareudfordringer.

I Danmark har vi produkter og løsninger, som vi gennem årtier har udviklet, og som kan bidrage til at løse nogle af udfordringerne.

Lad os skrue op for den stærke samlede fortælling om den danske fødevareklynge og sammen bidrage til en global fødevareproduktion i verdensklasse.

Som udstillingsvindue til verden for hele fødevaredanmark byder vi velkommen i Food Nation Visitor Centre, og vi tager gerne imod de allerbedste cases, der underbygger de danske styrkepositioner. Kom forbi, eller skriv til os med netop din vinkel på Danmark som ledende fødevarenation.

Forrige artikel DPPO: Fiskeriet holder vejret og ruster sig til en fremtid i ukendt farvand DPPO: Fiskeriet holder vejret og ruster sig til en fremtid i ukendt farvand Næste artikel Alternativist: Fødevarepolitik er klimapolitik Alternativist: Fødevarepolitik er klimapolitik