Indirekte markedsføring - direkte til børn

DEBAT: McDonald’s og Kellogg’s bruger fodboldturneringer og idræt til at lokke endnu mere sukker i de danske børn, anklager Danmarks Aktive Forbrugere.

Af Eva Leedo & Camilla Beurling,
Aktivister i Danmarks Aktive Forbrugere

Det er lysende klart og en alment kendt faktor, at flere og flere danske børn har et alvorligt problem med vægten. Kraftig markedsføring af energitætte fødevarer og fastfood-salgssteder er med til at forværre denne situation.

Det har en dansk rapport udarbejdet af Ernæringsrådet allerede i 2003 fremlagt evidens for. Alligevel ser vi i dag eksempler på indirekte markedsføring af usunde fødevarer gennem sponsorater til sportsbegivenheder og undervisningsmateriale til børn og unge i folkeskolen.

Indirekte markedsføring gennem sport og undervisningsmateriale
En af de virksomheder, som benytter sig af indirekte markedsføring, er McDonald's Danmark A/S, som i de sidste fem år har sponsoreret McDonald's Fodbold Cup hos DBU.

Denne Fodbold Cup er et tilbud til alle børn i alderen 6-10 år, og det samler hvert år tusindvis af børn til stævner over hele landet med Ronald McDonald som ikon på sidelinjen.

Man kan på DBU's hjemmeside læse deres etiske standarder for virksomheden, hvor man kan udlede, at DBU vælger sine sponsorer efter, om de mener, at de kan drage fordel af associationerne til den pågældende sponsor, i dette tilfælde McDonald's.

En anden markant virksomhed, som får frit spil til at promovere sine produkter gennem sponsoraftaler, er Kellogg's, som gennem 11 år har sponsoreret sportsbegivenheder og undervisningsmateriale for Dansk Skoleidræt. Foreningen Dansk Skoleidræt blev i sin tid stiftet af idrætslærere i 1946, og deres officielle mål er at fremme folkesundheden, bl.a. ved at støtte og udvikle skolens undervisning i idræt. Det arbejde er Kellogg's en del af gennem udarbejdelsen af undervisningsmateriale til eleverne i folkeskolen.

Det er sundt og godt at dyrke sport, men knap så godt at spise matadormix til morgenmad. Det svarer en portion Kellogg's Frosties til. Man bør i sit stille sind overveje, hvilken anden grund Kellogg's har til at sponsorere Dansk Skoleidræt, end at nå hele sin målgruppe, lave indirekte markedsføring og få muligheden for at blive associeret med sunde tilbud og aktiviteter. Dette giver dem en fin mulighed for at blive associeret med ideen om, at børn skal dyrke motion for at holde vægten nede og flytter dermed fokus fra, at de på samme tid er ansvarlige for at markedsføre kalorierige, fedtholdige og meget søde fødevarer til børn.

En usund fremtid
Det er åbenlyst, at producenter som McDonald's og Kellogg's benytter nogle af markedsføringens grundregler, som er at få vist sit logo og varemærke på så mange forskellige steder som muligt hele dagen eller ugen - eller overalt, hvor målgruppen end vender sig hen i løbet af deres daglige gøremål. Det bliver muligt for dem gennem disse sponsorater til aktiviteter for børn.

Vi er på vej i en kedelig retning, når børn i folkeskolen får det indtryk, at McDonald's og Kellogg's hører sammen med aktiviteter som idrætsdage, fodboldturneringer og den daglige undervisning i skolen. Og det er endnu mere kedeligt, når børn og unge ikke kan dyrke sport og få undervisningsmateriale i folkeskolen, uden at Tigerdyret Tony eller Ronald Mcdonald skal associeres med dette. Sund mad og et fokus på at oplyse børnene om dette, bør være en naturlig del af alle disse aktiviteter.

Forrige artikel McDonald's en del af løsningen Næste artikel Tag anprisningerne alvorligt Tag anprisningerne alvorligt