McDonald's en del af løsningen

DEBAT: McDonald's svarer igen på anklagerne fra Danmarks Aktive Forbrugere.

Af Hanna Løyche
Kommunikationschef i McDonald's Danmark

Danmarks Aktive Forbrugere rejser en række centrale kritikpunkter til vores markedsføring til børn i artiklen 'Indirekte markedsføring - direkte til børn', som jeg gerne vil give en kommentar til.
 
McDonald's er en familierestaurant, hvor børn er meget velkomne, og derfor kommunikerer og reklamerer vi også til børn. Vores egne retningslinier for markedsføring til børn er skrappere end de gældende regler i Danmark. Når vi reklamerer for vores Happy Meal, er det altid med med gulerødder og økologisk mælk som tilbehør og ikke med pommes frites og sodavand.
 
Det danske samfund har en udfordring med at dæmme op for den stigende overvægt blandt børn.
 
Vil gerne være en del af løsningen
McDonald's har ikke et ansvar for problemet, men vi vil gerne være en del af løsningen. Vi har f.eks. introduceret sundere alternativer til vores menuer, vi giver fuld oplysning om ernæringsindholdet i maden, og vi støtter aktiviteter, der får børn til at røre sig som eksempelvis McDonald's Fodbold Cup, som vi afvikler i samarbejde med DBU.
 
Alene navnet på fodboldstævnet gør, at der ikke er tvivl om, at McDonald's står bag cuppen. Gennem de seneste år har op til 18 tusinde børn deltaget i det årlige fodboldstævne. De har været fysisk aktive og haft det sjovt samtidigt. Det, synes vi, er vigtigt.
 
Af andre aktiviteter kan jeg nævne, at vi sidste år udgav et lille hæfte med sjove lege, som gerne skulle inspirere børn og deres forældre til at røre sig og have det sjovt sammen. Hæftet kan hentes gratis i vores restauranter. I år har vi udgivet en gratis Ronald McDonald kalender, hvor han hver måned beskriver en sjov leg eller aktivitet for børnene.
 
Vi tager fedmeproblematikken meget alvorligt og mener, at det er afgørende, at man finder en god balance mellem det, man indtager, og hvor meget man forbrænder. Derfor har vi et ansvar for at gøre opmærksom på, hvad vores mad indeholder, og et ansvar for at kommunikere og facilitere, hvordan særligt børn får en aktiv levevis.
 
Vi har også et ansvar for at have et varieret udbud af mad, så alle kan finde noget der passer til deres ernæringsbehov. Til sidste års fodboldstævne uddelte vi f.eks. poser med gulerødder til børnene.

Forrige artikel Sæt konkrete mål for fødevaresatsninger  Sæt konkrete mål for fødevaresatsninger Næste artikel Indirekte markedsføring - direkte til børn Indirekte markedsføring - direkte til børn