S: Ny kommission - bedre tider?

DEBAT: Unødige EU-regler vil i fremtiden blive afvist, før de forlader Kommissionen. Den nyvalgte formand Jean-Claude Juncker vil derfor kunne forhindre nogle klassiske, dårlige EU-historier. Men det er mere uklart, om han vil have evnen til at levere de gode, skriver Christel Schaldemose (S).

Af Christel Schaldemose (S)
Medlem af Europa-Parlamentet 

I denne uge indleder Europa-Parlamentet høringerne af Jean-Claude Junckers nye Kommission.

Indtil videre har vi fokuseret på enkeltpersoner: Er Vestagers post tung nok? Er den spanske energi- og klimakommissær kvindefjendsk - og i lommen på olieindustrien? Kan den ungarske Orban-loyale kommissærkandidat overhovedet agere som EU-kommissær, når han ikke støtter EU?

Alt dette får vi svar på i løbet af de næste to uger. Men hvis vi fjerner blikket fra persondebatten et øjeblik, står vi med et centralt spørgsmål om den nye EU-Kommission: Vil den overhovedet blive i stand til at levere resultater?

Der er ingen tvivl om, at Juncker har forsøgt sig med et ansigtsløft af den gamle institution. Kommissionen fremstår mere energisk, og Junker selv revitaliseret. Han har lyttet og erstattet den gamle siloopdeling med nye superkommissærer; næstformænd, der skal sikre samarbejde mellem kommissærerne og være et filter for Kommissionens lovforslag.

Kan Kommissionen levere?
Unødige EU-regler vil i fremtiden blive afvist, før de forlader Kommissionen. Det skal Junkers nyudpegede højrehånd; hollandske Timmermanns sørge for. Han får som 1. næstformand ret til at stoppe forslag til EU-lovgivning, der går for vidt eller er for tåbelige. Jeg er ikke i tvivl om, at Juncker-kommissionen derved vil kunne forhindre nogle klassiske, dårlige EU-historier.

Det er mere uklart, om han vil have evnen til at levere de gode. Vi er mange, der har forklaret en del af fremgangen til de EU-skeptiske partier ved forårets Europa-Parlamentsvalg med, at EU ikke har formået at levere gode resultater på vigtige emner som jobskabelse, vækst, klimabeskyttelse eller social dumping.

Vil Junker & Co. kunne levere her? Det tvivler jeg straks mere på. Selvom vi står med en Kommission fyldt med tidligere premierministre, udenrigsministre og finansministre; en historisk, politisk tyngde - er jeg ikke sikker på, at deres pondus bliver vekslet til politisk handling.

Jobskabelse og grøn vækst
Junker taler om jobskabelse, men jeg kan simpelthen ikke få øje på, hvor jobskabelsen skal komme fra. Der vil ikke blive lagt pres på medlemslandene i eurozonen om at reformere. Tværtimod vil den franske ØMU-kommissær forsøge at svække presset.

Den grønne omstilling, der skal sikre bindende krav om klima- og energieffektiviseringer i hele EU, er blevet tildelt to kommissærer fra lande, der systematisk modarbejder den klimavenlige dagsorden. Og de massive investeringer, Juncker har talt om, mangler i EU's langsigtede syvårsbudget. Så de investeringer kan vi nok kigge langt efter. Da ingen vel forestiller sig, at medlemslandene vil øge deres bidrag til EU's budget.

Og sådan kunne jeg blive ved længe. Det står klart, at der vil komme færre dårlige sager fra EU-kommissionen. Til gengæld kommer vi nok til at have luppen frem for at kunne se de positive tiltag, Europa ellers har så voldsomt brug for. 

Forrige artikel EU’s Israel-Palæstina-strategi har slået fejl Næste artikel Messerschmidt: Kan vi stole på Tyrkiet? Messerschmidt: Kan vi stole på Tyrkiet?