Lars Aagaard: Et særligt tysk krav kan være en torpedo ind i forbuddet mod fossilbiler

Den danske klima- og energiminister er bekymret over tyskernes kæp i hjulet på det kommende forbud mod salg af fossilbiler. Men han er åben for justeringer for at komme Tyskland i møde

Både overraskende og skuffende.

Sådan lyder dommen fra klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) om Tysklands blokering for EU-forslaget om udfasning af fossile biler.

Forslaget skulle sætte 2035 som en endelig slutdato for salget af nye biler med forbrændingsmotorer, men i sidste øjeblik trak Tyskland altså i bremsen på forslaget, der kun manglede Ministerrådets endelige underskrifter. Og det har den seneste uge skabt en del uro i Bruxelles.

Den danske klimaminister var torsdag i Bruxelles for at drøfte et nyt direktiv for industrielle emissioner, lagring af CO2 og nye emballageregler med de andre EU-ministre på området.

Over en telefonforbindelse fortæller han til Altinget, at han i den kontekst havde mulighed for at vende sagen om Tysklands blokering med EU’s klimakommissær Frans Timmermanns, der i øjeblikket drøfter det videre forløb med den tyske regering.

Behov for hurtig afklaring
Overfor Altinget slår Aagaard desuden fast, at man fra dansk side bakker op om det forslag, der allerede ligger på bordet, men samtidig støtter Kommissionen i dens dialog med den tyske regering.

”Jeg ser et stort behov for en meget hurtig afklaring, men jeg kan ikke sige så meget mere, for der er et rum, hvor der diskuteres, og det rum skal have lov at eksistere,” siger Lars Aagaard.

Et af Tysklands krav for at gå med til forbuddet mod salg af fossilbiler fra 2035 er, at de såkaldte E-fuels skal skrives ind i lovforslaget. På den måde vil tyskerne kunne skabe et ”smuthul” for, at de forsat kan sælge biler med forbrændingsmotorer efter 2035.

Det huer dog umiddelbart ikke den danske klimaminister.

”Jeg har ikke haft lejlighed til at udforske detaljerne, men på overskriftniveau så bekymrer det mig. En bil, der kan brænde E-fuels, kan også brænde almindelig diesel. Det er noget, der sender en torpedo ind i den grundlæggende ambition, så det vil vi selvfølgelig være ekstremt opmærksomme på,” siger han og tilføjer:

”Jeg støtter Timmermanns (klimakommissæren red.) i hans indsats for at se, om man kan lave nogle småjusteringer, der kan få Tyskland med tilbage i selskabet. Men det er klart, det er ikke hvilken som helst ændring, vi kan lave”

{{toplink}}

Forrige artikel EU-Kommissionen klar med udspil om kritiske råstoffer, der åbner for mere minedrift i Europa EU-Kommissionen klar med udspil om kritiske råstoffer, der åbner for mere minedrift i Europa Næste artikel Det tyske parlament skal reduceres – spørgsmålet er hvordan? Det tyske parlament skal reduceres – spørgsmålet er hvordan?