EU's kultur skal styrke de eksterne relationer

DEBAT: EU skal stå stærkere internt for at positionere sig eksternt. Derfor skal fortællingen om Europa genfortælles, så både interne og eksterne relationer styrkes, skriver Klaus Bondam.

Af Klaus Bondam
Institutleder, Det Danske Kulturinstiut/Benelux, Bruxelles

"(...) En ny fortælling om Europa - ikke fordi vi ikke kan forblive loyale overfor det europæiske fællesskab og den Europæiske Unions raison d'être - for selvfølgelig er dette stadig gældende. Men fordi jeg tror, at vi i starten af det 21. århundrede, og her tænker jeg særligt på de yngre generationer, som ikke kan identificere sig med denne fortælling om Europa, har brug for at kunne fortsætte med at fortælle historien om Europa (...)"

Således forklarer præsident Barroso ved præsentationen af hans "New Narrative for Europe" 23. april 2013.

Europas nye fortælling
Konklusionen er klar: Europa har brug for en ny fortælling. En fortælling, som i højere grad rodfæster sig i den europæiskes kulturs arvemateriale end i de økonomiske værktøjer, der i det europæiske samarbejdes unge år skulle sikre fred og fremgang.

Med opfordringen fra Barroso om en ny fortælling erkendes det samtidig, at den hidtidige fortælling om EU - forenet i mangfoldighed - aldrig slog igennem som en vellykket branding-strategi for EU i internationale relationer og samarbejder.

Hvordan skal man dog som tredje land forholde sig til det europæiske kludetæppe af et konglomerat af kulturer og forskellige agendaer?

Perspektivet for Barrosos nye fortælling er således ikke kun en øvelse i intern kulturel integration medlemsstaterne imellem, men i lige så høj grad at forsøge at udvide perspektivet for kulturens rolle i EU's eksterne relationer.

Fortællingen om Europa og EU må genfortælles. Det skal fremover ske i en optik og ikke mindst i en diskurs, hvor både interne og eksterne relationer ønskes styrket. EU skal kort sagt stå stærkere internt for at positionere sig eksternt.

Barroso kalder dette "EU version 2.0", hvor fortællingen skabes nedefra med diplomati i øjenhøjde; hvor det er EU's borgere, der i eget verdensbillede identificerer den europæiske kultur(er).

Kulturens potentialer i eksterne relationer 
Et initiativ, der understøtter EU version 2.0, er Europa-Kommissionens forberedende pilotprojekt "Culture in EU external relations", hvis formål er at udforske kulturens potentialer i eksterne relationer.

Et konsortium bestående af otte institutioner og organisationer, hvor det Danske Kulturinstitut i Bruxelles er iblandt, samt en gruppe uafhængige eksperter, har det næste år til opgave at afdække området og bidrage med en række anbefalinger til, hvorledes kulturens rolle i eksterne relationer kan styrkes.

Erfaringerne samles fra de 55 forskellige lande, hvori initiativet foregår, samt i bred dialog og online-diskussion med befolkninger i hele verden. Med andre ord er der tale om en 2.0 proces, hvor informationsflowet cirkulerer og ikke entydigt stammer fra Bruxelles' tanke-centrum.

Kulturen har med andre ord fået endnu en stjerne på skulderen og bliver anerkendt for sine udenrigspolitiske kvaliteter, og som faktor i mødet mellem stater og magter. Det er et vigtigt initiativ for både interne og eksterne relationer for EU og arbejder til gensidig gavn i styrkelsen af en ny fortælling of Europa.

Forrige artikel Finanskrisens femårsjubilæum Finanskrisens femårsjubilæum Næste artikel "Tyske lønninger" skaber fattigdom