DTL: Social dumping truer den danske velfærd

DEBAT: Når underbetalte østeuropæiske chauffører kører cabotagekørsel i Danmark, går vi ikke alene glip af skatteindtægterne. Vi mister også virksomheder – og dermed arbejdspladser, skriver Erik Østergaard.

Af Erik Østergaard 
Administrerende direktør i Dansk Transport og Logistik (DTL)

Det er social dumping – i alle dets mange afskygninger – der truer den danske velfærd. Ikke velfærdsturismen.

De seneste måneder er diskussionen om såkaldt velfærdsturisme dukket op igen og igen. For en umiddelbar betragtning forstår man da også godt bekymringen for, at udenlandsk arbejdskraft ved en minimal og kortvarig indsats i Danmark får direkte adgang til en række danske velfærdsydelser, som skatteyderne i generationer har arbejdet hårdt for.

En undersøgelse viste så forleden, at problemet dels ikke er særlig stort, dels at udenlandsk arbejdskraft i  Danmark samlet set bidrager positivt til landets økonomi. Så vidt så godt.

Østeuropæere overtager 
At Danmark så alligevel har problemer på området, skyldes faktisk noget andet end diskussionen om velfærdsturisme lader ane. Det er nemlig social dumping, der er problemet. Altså at visse danske arbejdsgivere uden blusel ansætter udenlandsk arbejdskraft til brøkdele af, hvad en ordentlig og overenskomstbaseret løn- og arbejdsvilkårsaftale indebærer.

På transportområdet betyder det bl.a. at østeuropæiske chauffører – enten i udenlandske lastbiler eller som udenlandske chaufførvikarer – overtager flere og flere transporter i lastbiler rundt i Danmark. Det gælder også indenrigskørsel i Danmark, men vel at mærke på løn- og arbejdsvilkår, danske chauffører eller selvkørende vognmænd hverken kan leve eller dø af.

Det bliver sværere at være vognmand
De østeuropæiske chauffører – der i øvrigt henslæber en kummerlig tilværelse – underbetales af danske virksomheder. Når de – lovligt eller ej – kører cabotagekørsel i Danmark, sker det på bekostning af danske vognmandsvirksomheders overlevelse og konkurrence på fair betingelser. En dansk vognmand skal nemlig følge gældende overenskomst for at køre gods for fremmed regning. Og resultatet er, at det bliver sværere og sværere at være dansk vognmand, hvis man vel at mærke vil have ordnede løn- og arbejdsforhold på danske vilkår.

Danmark går ikke alene glip af skatteindtægterne. Vi mister også virksomheder – og dermed arbejdspladser. De dele af arbejdsgiverne i forskellige brancher, der bevidst og gladelig benytter sig af underbetalt østeuropæisk arbejdskraft, gør det for at spare penge til lønninger og for ikke at behøve bekymre sig om udgifter til selv de mest basale arbejdsmiljø- og sikkerhedskrav.

Hvor er politikerne? 
De dele af det politiske liv, som ser gennem fingre med dette, gør sig bevidst skyldige i, at Danmark sætter virksomheder og arbejdspladser til. Og de gør sig skyldige i at medvirke til at undergrave den danske model og dermed ikke alene aftalesystemet, men også det grundlag for skatteindtægter, arbejdsmiljø, velfærdsudvikling med videre, som de i andre sammenhænge gerne roser og fremhæver.

Det handler altså mindre om velfærdsturisme og mere om, at vi skal den sociale dumping til livs. Og det kan kun gå for langsomt.

Forrige artikel Europa: Veje, der ikke fører nogen steder hen Europa: Veje, der ikke fører nogen steder hen Næste artikel Handelsaftalen skal være global Handelsaftalen skal være global