Danske Rederier: Brexitaftale må ikke hastes igennem

DEBAT: Hvis ikke EU og Storbritannien når at lave en god partnerskabsaftale inden Brexit, vil det koste danske rederier milliarder. Derfor må udgangsdatoen skubbes, skriver Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier.

Af Jacob K. Clasen
Direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier

Et af de første principper under en krise er ikke at forværre skaden. Danmark er lukket ned, og fokus er, med rette, på sygdomsbehandling og støtte til sundhedsvæsenet under coronakrisen. Men også på hjælpepakker og anden økonomisk stimulans til dansk erhvervsliv, som potentielt kan blive påvirket negativt i endnu højere grad, end vi så under finanskrisen i 2008-09. 

Med en ny og anderledes hverdag for os alle er det nemt at overse, at der stadig huserer et Brexit og forhandlinger om en partnerskabsaftale mellem EU og Storbritannien. For hvad betyder Brexit overhovedet set i lyset af den globale pandemi, vi står midt i?

Svaret er, at Brexit betyder mindst lige så meget som før coronakrisen. Og hvis vi glemmer, hvad vi stod i, før krisen ramte, risikerer vi at stå i en endnu vanskeligere situation, når vi kommer ud på den anden side.

Tiden løber for stærkt
Ser vi blot på danske rederiers aktiviteter i britisk farvand, så var der i 2019 ikke mindre end 70 forskellige fartøjer involveret i operationer i britisk farvand. Adgangen til opgaver i britisk farvand sikrede i 2019 danske rederier en indtægt på minimum 1,2 milliarder kroner.

Det indtægtsgrundlag kan briterne fjerne med et trylleslag, hvis ikke EU lander en omfattende partnerskabsaftale med Storbritannien – og de 1,2 milliarder kroner er alene rederiernes andel. I det store billede eksporterede Danmark varer og tjenesteydelser for 102 milliarder kroner sidste år.

Det skal en partnerskabsaftale være med til at sørge for, at vi fortsat kan gøre. Uret tikker, og der har fra starten af forhandlingerne været høje ambitioner om at lande en aftale inden årets udgang. Men vi må sande, at tidsplanen er ufatteligt stram – og med en coronakrise, samt en forvandlet økonomisk situation, er vi nu et sted, hvor det virker umuligt at få gennemført forhandlingerne i løbet af den resterende del af året.

Danmark skal på banen
Men det er samtidigt en aftale, som vi ikke har råd til at tabe på gulvet. Derfor mener vi i Danske Rederier, at det er nødvendigt med en forlængelse af forhandlingerne om forholdene for Brexit. Det er briterne, der skal beslutte, om de vil bede om forlængelse.

Vi vil opfordre briterne til at træffe det rigtige valg i denne situation, men også appellere til, at danske politikere forsøger at påvirke dem til at søge om forlængelse. Samhandlen vil lide på kort til mellemlangt sigt, indtil man har fået indstillet sig på den nye virkelighed i relationen mellem de to parter. Det er der formentlig ikke noget, der kan ændre på.

Men med den nuværende coronakrise in mente kan vi sørge for, at samhandlen bliver mindst muligt påvirket, og vi forårsager mindst mulig skade på det fremtidige partnerskab mellem EU og Storbritannien. Men det kræver, at vi ikke haster en aftale igennem – specielt ikke, når vi kigger ind i perioden efter coronakrisen, hvor samhandel/eksport bliver et vigtigt økonomisk værktøj i genoprettelsen af verdensøkonomien.

Vi kan ikke tage noget for givet i disse tider, og slet ikke med tanke på udviklingen i den globale økonomi. Lige nu skal vi som samfund og som mennesker lægge alle kræfter i at komme igennem denne sundhedskrise. Men vi skal samtidigt have øje for, at genåbningen af de europæiske økonomier ikke besværliggøres yderligere, fordi vi ikke udøvede rettidig omhu.   

Forrige artikel V: Et svagt Udenrigsministerium er et svagt Danmark V: Et svagt Udenrigsministerium er et svagt Danmark Næste artikel Fhv. ambassadør: Danmark sætter sig selv uden for global indflydelse Fhv. ambassadør: Danmark sætter sig selv uden for global indflydelse