Røde Kors: Undervisning i verdens udfordringer klæder elever på til handling

Erfaringer viser, at elever motiveres af at arbejde med verdens udfordringer, fordi de hungrer efter at forandre verden, skriver Morten Schwarz Lausten.  

Af Morten Schwarz Lausten
Seniorkonsulent, Røde Kors

Vi skal være glade for den danske tradition for ‘den åbne skole’. Den giver nemlig mulighed for virkelighedsnær undervisning, hvor civilsamfundsorganisationer som Røde Kors, NGO’er, interesseorganisationer, virksomheder, museer, kreative erhverv og andre uformelle læringsmiljøer inviteres inden for i klasseværelset eller tilbyder sig for besøg.

Her kan lærere og skoler selv vælge de undervisningstilbud, der er tilgængelige for at nå læringsmålene med sine elever. Her kan teori prøves af i praksis i uformelle læringsinstitutioner. For eksempel i Røde Kors’ oplevelsescentre i København og Aarhus, hvor eleverne når formelle læringsmål i en række fag gennem krævende dilemmaspil, afprøvning af ægte nødhjælpsudstyr, får indblik i danske frivilliges støtte til en voldsudsat familie eller en tur til Sydsudan med virtual reality.

Verdensmål eller ej. ‘Den åbne skole’ giver allerede uddannelsessektoren muligheder for at tage aktuelle, samfundsmæssige emner, trends og begivenheder op i undervisningen for at gøre undervisningen mere relevant, nutidig og dermed mere motiverende for eleverne

Udfordringerne er det interessante   

Røde Kors’ undervisningstilbud har altid spejlet vores humanitære arbejde i Danmark eller ude i verden.

I 2021 udgav Røde Kors alene eller i partnerskab med andre undervisningsmaterialer om børn i sorg, ensomhed, krig, lige adgang til vacciner og forebyggelse af naturkatastrofer. Tidligere har vi udgivet undervisningsmaterialer om flygtninge, integration og klimaforandringer. Alle sammen emner, som kan knyttes til verdensmålene. Og det er ikke så underligt, når vores ‘kerneforretning’ er at hjælpe mennesker til et bedre liv på kloden.

For det er og bliver selve udfordringerne med verdens tilstand, der er interessante for elever at få indsigt i og at arbejde med. Sidste år etablerede Røde Kors i partnerskab med Fonden for Entreprenørskab ‘Global Goals Programme’. Ikke så meget for at lære gymnasieeleverne at remse de 17 verdensmål op, men for at give eleverne en anledning og ramme til at arbejde innovativt med løsninger inden for de områder, som verdensmålene omhandler.  

‘Global Goals Programme’ endte med en forrygende finale i Røde Kors’ Frivillighus, hvor elever præsenterede en masse spændende løsninger på udfordringer i Danmark og ude i verden for et dommerpanel fra erhvervslivet og Røde Kors. På den måde oplevede eleverne, at de med skarpe analyser og entreprenant hittepåsomhed selv kan være med til at skabe en bedre verden. 

Paragrafferne giver klare muligheder

Tradition og lovgivning giver heldigvis lærere og skoler i Danmark rigtig gode muligheder for at tage samfundsrelevante emner som hungersnød, lige adgang til sundhed, trivsel i storbyer eller hvordan vi sikrer rent vand og sanitet til flere mennesker i verden op i undervisningen. Ikke kun i faget samfundsfag, men tværfagligt og projektorienteret som i den virkelige verden.

De fælles mål for grundskolen er tilpas generelle, retningsgivende og tydelige om, hvad eleverne skal, kan og bør lære. Det samme gør sig gældende på ungdomsuddannelsesområdet. Det fremgår af folkeskolelovens formålsparagraf paragraf et og paragraf tre samt loven om gymnasiale ungdomsuddannelsers paragraf et, stykke tre.

Når Røde Kors udgiver undervisningstilbud, sørger vi altid for, at der er et behov for dem, og at de matcher de formelle læringsmål inden for de fag, materialerne er rettet mod.  

Vi kan se i evalueringer af egne undervisningsmaterialer, at for eksempel undervisning i STEM-fagene gør eleverne mere motiverede for læring, hvis viden kombineres med indsigt og autentiske, aktuelle cases.

For eksempel når undervisning i om naturfænomener som oversvømmelser kombineres med viden om, hvordan en organisation som Røde Kors samarbejder med meteorologiske institutter verden over. Og hvordan ‘big data’ bliver anvendt for at kunne forudsige, hvor den næste katastrofe indtræffer og dermed blive i stand til at prioritere nødhjælpsindsatsen.  

Elever hungrer efter viden

Civilsamfundet tilbyder masser af denne type undervisning, der bygger bro til virkeligheden og rummer autentiske cases og problemstillinger. Organisationernes egne hjemmesider, verdenstimen.dk, emu.dk eller forstå.dk kan bruges til inspiration for lærere, der vil arbejde med undervisningsmaterialer, der behandler verdensmålene og ikke mindst de problemstillinger, de 17 verdensmål udspringer af. 

Organisationer som Røde Kors’ undervisningstilbud – hvad enten det er besøg hos os, online-materialer eller foredrag på skoler – sikrer elevernes vigtige deltagelse i vores samfund.

Eleverne er engageret i verden omkring dem. Når de arbejder med vores tilbud, kommer de med egne, nye ideer og løsninger på verdens udfordringer. Eleverne hungrer efter at vide, hvordan det, de lærer i klasselokalet, kan bruges i den virkelige verden. At deltage, skabe og forandre.  

Forrige artikel DI om eksporten til Tyskland: Timingen kan ikke blive bedre DI om eksporten til Tyskland: Timingen kan ikke blive bedre Næste artikel Højskolerne: Undervisning i verdensmålene skal drives af passion – ikke pligt og detailstyring Højskolerne: Undervisning i verdensmålene skal drives af passion – ikke pligt og detailstyring
DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl, fik ifølge flere kilder tilbudt posten som ambassadør i Japan, men takkede nej. Dermed er regeringens plan om en politisk udpeget ambassadør slået fejl.