DI: Der er stort potentiale for danske virksomheder i USA, men det skal gøres med omhu

Der er mange faktorer på spil, når man overvejer en investering i USA – det tog alle deltagere med sig fra investeringskonferencen SelectUSA. Potentialet på det amerikanske markedet er uomtvisteligt, men det kræver et grundigt forarbejde og dedikation at lykkes, skriver Thomas Bustrup.

Man mister kort overblikket, når man træder ind af døren til USA’s største investeringskonference, SelectUSA, der fandt sted den første uge af maj i Washington D.C.

Her var samlet næsten 4.000 deltagere. Investorer fra mere end 70 markeder, virksomheder, eksperter, politikere og ikke mindst en parade af repræsentanter fra alle USA’s delstater, som alle prøvede at overbevise de udenlandske virksomheder om, hvorfor de skulle investere i lige netop deres delstat.

I år var interessen for det amerikanske marked muligvis endnu mere mærkbar end tidligere. Det skyldes ikke mindst vedtagelsen af den såkaldte ’Inflation Reduction Act’ (IRA), som sammen med en række øvrige store lovpakker i USA tilsammen skyder mere end 1.500 milliarder USD ud i den amerikanske økonomi.

Formålet er at sætte gang i den grønne omstilling, styrke rygraden i det industrielle USA, trække centrale forsyningskæder tæt på og gøre USA mere uafhængig af andre lande, når det kommer til en række nøgleteknologier.

{{toplink}}

Med sådan et voluminøst bagtæppe fyldte den danske erhvervsdelegation på lidt mere end 20 virksomheder heller ikke meget, også selvom den var hjulpet godt på vej af erhvervsministeren og den amerikanske ambassadør i Danmark. Investeringsvilligheden og interessen er global – det vidnede de mange flag på bordene om.

Føderal saltvandsindsprøjtning
USA skal ganske vist have fart på den grønne omstilling det næste årti, og på det nationale niveau skal USA reducere deres CO2 udspil med 50-52 procent i 2030. Den opgave har ingen som sådan patent på at løse. Det kommer til at være en rå konkurrence om de bedste ideer, de mest effektive løsninger til den billigste pris – dog med den vigtige pointe, at der er klare fordele for de produkter, der er lavet i USA.

Derfor kigger danske virksomheder også naturligt på, hvilke muligheder IRA giver for at sammensætte skattekreditter, der kan gøre en amerikansk etablering mere gunstig. Men heldigvis er interessen for USA ikke bundet op på udsigten til skattefordele viste en undersøgelse blandt vores medlemmer for nylig. Langt de fleste danske virksomheder, der ønsker at investere mere i USA gør det på grund af det store markedspotentiale.

Og sådan skal det også være. For selvom de føderale saltvandsindsprøjtninger i den grønne omstilling åbner ganske vist op for store muligheder for danske virksomheder, så USA kæmper også med at komme op i gear. Komplekse regulatoriske rammer, usikkerhed om implementering af afgørende lovgivning, lange tilladelsesprocesser, et transmissionsnet uden tilpas kapacitet og selvfølgelig adgang til den rette arbejdskraft.

{{toplink}}

Potentialet på det amerikanske markedet
Flere af de udfordringer kan vi også nikke genkendende til i Europa, og det skaber unødvendig usikkerhed for virksomheder på begge sider af Atlanten, at projekter udskydes eller ikke kan sættes i gang til tiden. Noget skal løses politisk, noget kræver flere investeringer og noget handler om bureaukrati og processer.

Der er mange faktorer, der er relevante at tage med i overvejelserne, når man overvejer en investering i USA – det tog alle deltagere med sig fra sidste uges besøg og møder med amerikanske beslutningstagere og organisationer. Potentialet på det amerikanske markedet er uomtvisteligt, men det kræver et grundigt forarbejde, og det kræver en dedikation og determination at lykkes.

Det er heldigvis bokse som danske virksomheder tikker af, og derfor er der god grund til at være fortrøstningsfuld i forhold til, at de kommer til at tage deres del af markedet de næste år. Og selvom amerikanerne forgiver at være teknologi-agnostiske i forhold til den grønne omstilling, så kigger de selvfølgelig mod de løsninger der virker. Og dem er danske virksomheder på lange stræk verdensmestre i at levere.

{{toplink}}

Forrige artikel UN Women: Når vi kæmper for ligestilling, kæmper vi også for LGBTIQ+-personer UN Women: Når vi kæmper for ligestilling, kæmper vi også for LGBTIQ+-personer Næste artikel Venstre: LA's angreb på måltal for topposter er en omgang letkøbt profilering Venstre: LA's angreb på måltal for topposter er en omgang letkøbt profilering
DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl, fik ifølge flere kilder tilbudt posten som ambassadør i Japan, men takkede nej. Dermed er regeringens plan om en politisk udpeget ambassadør slået fejl.