Udnyt det danske potentiale for M-health

DEBAT: Forskellige IT-systemer og manglende samarbejde mellem kommuner, sygehuse og læger sætter en stopper for udviklingen af patient-apps og M-health, mener Morten Bangsgaard, adm. direktør i IT-Branchen. Danmark har et kæmpe potentiale, som risikerer at gå tabt.

Af Morten Bangsgaard
Administrerende direktør i IT-Branchen

Det er anerkendt, at Danmark er langt fremme inden for E-health. Vi har sundheds-it-styrkepositioner i regionerne, og der er innovativ velfærdsteknologi i kommunerne. De nyeste muligheder for at give patienterne en god og effektiv service ligger i udnyttelsen af de nye mobil-teknologier.

Vi har i Danmark mulighed for at blive internationalt førende i såkaldt M-health. Vi kan i Danmark skabe unikke muligheder for at give patienterne adgang til at bruge og dele data om deres sundhedsforløb med hinanden via mobile devices.

En workshop afholdt af Region Hovedstaden satte for nylig fokus på patient-apps. Workshoppen viste, at patienterne ser en stor fordel i at få adgang til apps. På workshoppen blev der skabt gode, konkrete idéer til apps, som eksempelvis en Erfarings-app, hvor patienter kan læse andre patienters anmeldelser af behandlinger og udveksle erfaringer, og Tidslinje-App, der skal hjælpe patienten med at få overblik over sit eget behandlingsforløb.

Danmark skal være foregangsland
Danskerne er i høj grad klar til at udnytte de digitale muligheder på smartphones og tablets - også når de bliver syge. Som nation har vi den fordel, at danskerne i høj grad er digitalt parate og eksempelvis mere og mere rutineret kommunikerer digitalt med det offentlige, køber varer, ordner bankforretninger osv. Vi er i Danmark lige nu dér, hvor mange andre landes befolkninger først når til om nogle år.

Samtidig har vi i Danmark mere end 25 års erfaring med at opsamle danskerne sundhedsdata og bruge dem til videndeling i sundhedsvæsenet og til forskning. De danske sundhedsdata har internationalt set en helt unik høj kvalitet, som de mobile teknologier giver nye mulighed for at udnytte.

For det tredje står vi i Danmark foran markante investeringer i nye supersygehuse, der skal modernisere og effektivisere sundhedsvæsenet, blandt andet via investeringer i IT.

Vi har kort sagt i Danmark de helt rigtige forudsætninger for at blive foregangsland inden for M-health. Vi har et forspring, som vi kan udnytte - både til fordel for de danske patienter og til fordel for de danske sundheds-it-virksomheder. Men, og der er et men, det kræver, at der bliver rettet fokus mod at fjerne de barrierer, som står i vejen.

Samarbejdende infrastruktur og fælles datakilder
Det er en barriere, at der i dag er mange eksempler fra områder i Danmark, hvor lægerne, sygehusene og den kommunale hjemmepleje arbejder med hver deres portefølje af systemer. Der er brug for samarbejdende infrastruktur og et datagrundlag, der kan tilgås af IT-systemer på tværs af sundhedssektoren.

Skal Danmark have fuldt udbytte af M-health, vil det være en fordel at etablere et eller flere centrale kildesystemer, som tilgås via én fælles central sikkerhedsplatform - eksempelvis NemID. Med NemID er der skabt et unikt udgangspunkt for, at borgere og virksomheder kan betjene sig selv sikkert på nettet. Fælles datakilder vil sikre, at aktører på sundhedsområdet får de bedste betingelser for at udvikle og anvende special-tilpassede systemer uanset valg af platform, håndholdte enheder og services.

Der er samtidig et klart behov for at få drøftet og fastlagt, hvordan sundhedssektoren vil understøtte den øgede inddragelse af patienter i deres eget behandlingsforløb, som M-health skaber mulighederne for.

Derudover er der en udfordring i de mange forskellige smartphones og tablets, som sundhedspersonalet tager med og gerne vil bruge på arbejdet. Udviklingen er positiv, men der er brug for at få infrastrukturen på plads og sikre den rigtige grad af sikkerhed. Mobile Management er et nøgleord. Sundhedssektoren bør sætte fokus på styring af de mobile enheder, med password-beskyttelse, kryptering, opdatering af software og fjernsletning af data på mistede enheder.

Mange nye muligheder med apps
Kommer vi barriererne til livs, er mulighederne med patient-apps mange. Der er stort potentiale i at give patienter adgang til egne data og viden om behandlingsmuligheder, overblik over udvikling i medicinforbrug, recepter, kontakt med sundhedspersonale osv. Patienterne kan få øgede muligheder for at bruge mobile løsninger til selv-monitorering og diagnosticering, så patienter i større omfang kan overvåge og behandle sig selv.

Sundhedspersonalet kan i sin interne kommunikation også bruge M-health til at skabe forbedringer, for eksempel med bedre modtagelse af akutpatienter fra ambulance til sygehus, hvor direkte overførsel af data fra ambulancer på vej til akutafdelinger kan give mulighed for bedre modtagelse af patienten. M-health kan på samme måde give mulighed for realtidsadgang til resultater fra røntgen, MR- og CT-scanninger med videre.

Patienter med sygdomme, hvor kost og motion er vigtigt, kan få information og interaktive programmer med kostvejledning og motionsplanlægning. Det kan bruges både til forebyggelse, diagnosticering og efterfølgende behandling.

Disse eksempler viser nogle af de mange muligheder med M-health. Vi bør tage fat nu og sætte gang i processen. Hvis vi rykker her i Danmark, kan vi få et internationalt forspring, der både er til gavn for danske patienter og danske virksomheder på området.

Forrige artikel Udnyt potentialet for innovation Udnyt potentialet for innovation Næste artikel Hvorfor har it ikke løst problemerne i sundhedssektoren? Hvorfor har it ikke løst problemerne i sundhedssektoren?