Sundhedskonsulent: Hjemmemarkedet er kilden til succes i USA

DEBAT: Markedet for dansk sundhedsteknologi er helt klart til stede i USA. Men skal de små og mellemstore virksomheder turde satse på eksport, skal der først være styr på hjemmemarkedet, skriver Anne Mette Bang, Trusted Advisor i konsulentvirksomheden Adding Edge.

Anne Mette Bang
Konsulent i Adding Edge ApS

Danske virksomheder og Danmark har stor succes med at udvikle, og i nogen grad med at implementere, sundhedsteknologier.

Vi har været i gang i mange år. Først med at sikre både dataaflevering og dataopsamling. Vi var det første land i verden, der systematisk begyndte at implementere patientdatasystemer på hospitalerne. I begyndelsen uden sammenhæng, hvilket forårsagede en række udfordringer, men som igen ledte til, at Danmark, som de første i verden, begyndte at standardisere de systemer, der skulle opsamle persondata på hospitalerne samt hos de praktiserende læger.

Resultatet blev, at der i dag er en fornuftig sammenhæng mellem systemerne og muligheden for at dele og overføre data.

Men også på andre områder, såsom hjælpemiddelområdet, har danske virksomheder formået at udvikle produkter, der forbedrer patienternes/borgernes hverdag, giver bedre arbejdsforhold for behandlerne og i sidste ende kan være med til at fremme væksten i Danmark.

Det samme kan siges om den velfærdsteknologiske sundhedsindustri. Her udvikles der løbende spændende produkter, som understøtter patienten samt behandlingssystemet – alt sammen med det for øje, at vi ønsker et behandlingssystem samt patienter, der er "empowered" og derved får et bedre liv, bliver mindre afhængige af hjælp udefra, samt at hjælpen bliver billigere og/eller bedre.

Sundhedsteknologi til USA
Denne viden og kunnen skulle give os mulighed for at skabe en eksportsucces af vores løsninger og derigennem være med til at sikre, at Danmark på dette område tager en førende international rolle.

Det ville betyde vækst, jobskabelse, mulighed for at tiltrække internationale virksomheder, der ønsker at samarbejde med danske virksomheder omkring udvikling af nye produkter. Markederne og mulighederne er der, Danmark er langt fra det eneste land, der er trængt på økonomi og udfordret af demografiske forhold.

Ser man for eksempel på USA som marked, skulle det ud fra en teoretisk tilgang være ”a walk in the park” at sælge sundhedsteknologi, der skal forbedre livet for patienterne og reducere det offentliges omkostninger.

Der er masser af udfordringer for landet: I dag er 65 procent af alle voksne overvægtige, 30 procent er direkte fede, hvilket medfører flere følgesygdomme såsom diabetes type 2, blodpropper, hjertesygdomme, kroniske sår og blodpropper mv.

Denne tendens er ikke faldende, tværtimod, og samtidig lider USA af samme udfordring som alle andre nationer: En voksende aldrende befolkning, som bliver mere og mere plejekrævende og plejetung. Samtidig er USA et land, der allerede har adopteret mange teknologiske hjælpemidler, som for eksempelvis BOYD(bring your own device)-konceptet, og i mange andre sammenhænge er techpro. Sproget skulle heller ikke være en barriere. Så man fristes til at spørge; hvorfor er dansk sundhedsteknologi til USA ikke allerede en kæmpe eksportsucces?

Hjemmemarkedet kommer før eksport
Jeg tror, at en af grundene er, at mange af de danske virksomheder, som kan være med til at skabe den ønskede og – mener jeg - opnåelige eksportsucces, er små og mellemstore virksomheder. Og for mange af disse er det et spørgsmål om økonomi og prioritering.

Eksport er måske ikke det, der står på side ét i business-planen, men derimod nødvendigheden af først at skabe salg og omsætning på det danske marked. Først derefter kan man erobre eksportmarkederne. Uden basisøkonomi – ingen eksport. Et fornuftigt argument, hvor hjemmemarkedet ofte vil være kilden til den basisøkonomi, der skal sikre vækst gennem eksport.

Derfor en opfordring til de potentielle sundhedsteknologiske kunder i Danmark: Begynd implementeringen af sundhedsteknologi nu – det er kommet for at blive. Reducer i midlerne til projekter og overfør til implementering. Det vil hjælpe sundhedsvæsnet, borgerne, patienterne – og det vil ikke mindst bidrage til, at vores små og mellemstore virksomheder får mulighed for at skabe en dansk eksportsucces med sundhedsteknologi!

Forrige artikel Nyt panel stiller skarpt på velfærdsteknologi i Nordamerika Nyt panel stiller skarpt på velfærdsteknologi i Nordamerika Næste artikel Eksportrådet: Canada forbereder sig på aldrende befolkning Eksportrådet: Canada forbereder sig på aldrende befolkning