DI: Kunstig intelligens kan gøre alle dygtigere – undervis studerende i at bruge teknologien

Det er vigtigt at bevare den kritiske sans, men studerende bør undervises i brug af kunstig intelligens. For det er forventningen på arbejdsmarkedet, at medarbejderne kan bruge de værktøjer, der findes, skriver Mikkel Haarder fra Dansk Industri.

ChatGPT og generativ AI har taget os alle med storm og vendt op og ned på hverdagen på universiteter og andre uddannelsesinstitutioner.

Teknologierne har i løbet af kort tid forvandlet daglige rutiner og udfordret vores traditionelle opfattelse af undervisning og læring. Det udfordrer eksamensformerne. Og de store spørgsmål melder sig: Er AI enden på verden, som vi kender den? Hvordan bruger vi de nye muligheder fornuftigt? Er det bare fornuftig videreudvikling af opfindelser som kuglerammen, regnemaskinen, trykkerierne og Googles søgefunktion? Og måske vigtigst af alt: Bliver vi klogere eller dummere af at bruge det?

Kunstig intelligens er ikke noget nyt. Men alligevel har ChatGPT og andre sprogmodeller taget de fleste på sengen. Inden for det seneste år er de gået hen og blevet en helt naturlig del af hverdagen både på uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og i privaten.

Og det er som udgangspunkt godt, for i teknologien er der et kæmpe potentiale for, at vi alle sammen kan mere og bliver meget dygtigere.

Kunstig intelligens skal ind i undervisningen

Teknologiske fremskridt har altid været en drivkraft for udviklingen af verden. Derfor skal vi først og fremmest fokusere på de muligheder, sprogmodeller og AI fører med sig. Vi skal have en positiv tilgang til brugen af teknologi.

Men det er afgørende, at vi bevarer den kritiske sans og støtter os til et sæt spilleregler for, hvordan generativ AI kan bruges. Hvis vi skal have den fulde valuta af den nye teknologi, skal vi holde tungen lige i munden.

Først og fremmest skal vi have kontrol over generativ AI, når vi bruger det i læringssammenhænge. Det betyder blandt andet, at generativ AI i læring ikke kan stå alene, men altid kun bør være støtteredskab. Eksempelvis bør det være soleklart, at ChatGPT ikke skal og bør skrive en komplet universitetsopgave selv.

{{toplink}}

Det ville være mærkeligt, om ikke vi i skolen lærte de unge at bruge mulighederne i generativ AI til at blive bedre til at skrive en tysk stil. For det er selvfølgelig forventningen ude på arbejdsmarkedet, at medarbejderne kan bruge de værktøjer, der findes til at kommunikere bedre, lave bedre beregninger, afsøge flere alternativer, trække på viden på flere sprog og så videre.

Men det er en udfordring for eksamensformerne at bruge AI, så eksamen afspejler den virkelighed, vi skal forberede os på. Den udfordring skal løses.

Brug af kunstig intelligens skal deklareres

Vi skal også tage højde for varierende risici i læring. Eksempelvis at der er risiko for vildledning eller manglende læringsudbytte.

Et studie fra Minnesota viser, at kunstig intelligens kan forbedre resultaterne for de svageste studerende, men at det samtidig trækker de stærkeste elevers resultater ned. Det kan muligvis skyldes, at de stærkeste studerende vælger den letteste løsning og dermed slækker på deres kritiske sans. Det skal vi naturligvis undgå. Vi skal derimod bruge AI til at kunne udfordre alle elevgrupper passende.

En anden faldgrube er, at GPT-4 og andre nye generative AI-modeller baserer sig på store mængder data, og selv om datakvaliteten generelt er høj, skal vi være opmærksomme på, at bias kan forekomme. Det stiller igen krav til den enkeltes kritiske sans i forhold til de resultater, kunstig intelligens skaber.

Af samme årsag bør al brug af generativ AI i læring deklareres svarende til brug af referencer og kilder, som man traditionelt har gjort på universiteterne. Vi skal vide, hvad vi har med at gøre, når vi læser tekst, der er genereret af AI.

Ikke en erstatning

Der er også behov for, at vi løbende eksperimenterer med og tester generativ AI i læring. Test og eksperimenter skal foregå i kontrollerede miljøer, og undervisere og studerende skal klædes på i forhold til at forstå muligheder og begrænsninger ved brug af generativ AI i læring. Det betyder også, at vi skal forske i brugen af generativ AI – gerne i et samspil mellem flere videnskabelige traditioner, Eksempelvis så forskellige som datalogi og antropologi.    

Sidst men ikke mindst bør brugen af generativ AI i læring altid understøtte formålet med læring og omfavne danske læringsværdier og didaktiske principper. Vi skal bevare vores nysgerrige, løsningsorienterede, samarbejdende og kritiske tilgang til viden og resultater.

Generativ AI skal ikke ses som en erstatning, men som et kraftfuldt redskab på linje med andre forbedrende redskaber, som bruges i undervisning og på arbejdspladser til at frigive tid og kræfter til nye opgaver og nye ideer.

{{toplink}}

Forrige artikel Børnechef i Danske Bank: Onlinespil gambler med børns pengevaner – Folketingets løsning findes i Europa Børnechef i Danske Bank: Onlinespil gambler med børns pengevaner – Folketingets løsning findes i Europa Næste artikel Gymnasieelever og forskere: Ingen skal kunne gennemføre gymnasiet uden fundamental forståelse for digital teknologi Gymnasieelever og forskere: Ingen skal kunne gennemføre gymnasiet uden fundamental forståelse for digital teknologi