Konkrete mål skal sætte skub i brugen af velfærdsløsninger

DEBAT: Danmark har et stort potentiale inden for velfærdsteknologi, men det bliver ikke udnyttet. Ambitiøse måltal kan sætte skub i udviklingen og udbredelsen af digitale velfærdsløsninger, skriver Morten Bangsgaard, adm. direktør i IT-Branchen.

Af Morten Bangsgaard
Administrerende direktør i IT-Branchen

Regeringens nye strategi for digital velfærd har sat en retning. Det er mulighedernes strategi. Strategien peger på flere konkrete velfærdsområder, hvor digitaliseringen har potentialer, som den offentlige sektor ikke udnytter i dag.

Strategien rammer rigtigt ved at pege på de store digitale muligheder, der ligger i at bruge blandt andet telemedicin, videokonferencer, videotolkning, digital genoptræning, talegenkendelse og digital undervisning.

Strategien viser på mange måder det rigtige sted hen, men der er kun få helt konkrete måltal og forpligtende planer for at udbrede velfærdsteknologien. Det er her, der nu ligger et stykke arbejde, hvis vi skal have fart på udviklingen og udbredelsen af digitale velfærdsløsninger. Et arbejde, som vi her i IT-Branchen meget gerne bidrager konstruktivt til.

Vi er et af de mest digitalt parate lande i verden. Vi har en unik mulighed for at blive internationalt førende inden for velfærdsteknologi. Men det kræver, at vi nu sammen får sat nogle ambitiøse og konkrete måltal. Udviklingen af telemedicin i Danmark er et rigtig godt eksempel, som jeg her vil se nærmere på:

Brug for mere telemedicin
Brug af telemedicin er afgørende for, at det danske sundhedsvæsen kan fungere fremover. En række pilotprojekter er allerede igang rundt om i landet. Senest har Region Hovedstaden og Region Midtjylland i sidste måned lanceret det hidtil største projekt i Danmark med 2.000 patienter. Projektet skal blandt andet udvikle en database, der registrerer informationer om patienterne, mens de er i eget hjem i stedet for at være indlagt.



Det er den type projekter, vil skal have flere af og gerne i endnu større skala. Det kan kun lykkes, hvis der bliver fastlagt nogle forpligtende måltal

. På trods af flere gode initiativer har vi i Danmark hidtil ikke udbredt telemedicinske løsninger i fuld skala. Vi må bare konstatere, at vores nabolande overhaler os, hvis vi ikke kommer op i et højere gear.

Storbritannien har eksempelvis for nylig lanceret et stort initiativ med overskriften ”3 million lives”, hvor ambitionen er, at tre millioner briter inden 2017 skal have glæde af telemedicinske løsninger. Det svarer til godt fem procent af befolkningen. Skulle vi i Danmark være lige så ambitiøse, skulle vores kampagne hedde 300.000 liv. Et godt eksempel på en helt konkret målsætning. 


Målsætninger sat for lavt
De aktuelle målsætninger i Danmark ligger næsten ti gange så lavt. Når vi ser på tværs af landets mange forsøg og den planlagte udrulning af Danmarks større telemedicinske satsninger frem mod 2020 – hjemmemonitorering, telemedicinsk vurdering af sår osv. – når vi kun op på ca. 30.000 patienter.

Det er realistisk at hæve den danske målsætning for antal patienter, så vi forholdsmæssigt kan konkurrere med Storbritannien. Men det kræver forpligtende og ambitiøse måltal.



Førsteprioriteten bør nu være i de kommende årlige økonomiforhandlinger at lægge ambitiøse og forpligtende mål om at øge anvendelsen af telemedicin, så vi går ud i både stor og fuldskala på flere områder.  

Uden konkrete mål at sigte efter vil det udsætte høstningen af de gevinster, digitaliseringen giver borgerne, den offentlige sektor og erhvervslivet. Det gælder inden for telemedicin, og det gælder inden for de andre velfærdsområder i regeringens strategi for digital velfærd.

Forrige artikel Telemedicin skal udbredes med omtanke Næste artikel DI: Brug de afprøvede teknologier