Ulla Tørnæs må gå af

Koncentrat af lederen "Farvel Ulla Tørnæs" i Information, 3/3-04.

Ulla Tørnæs har ikke kørt spritkørsel på Helsingørmotorvejen. Hun har ikke skubbet en tamilsag ind under noget gulvtæppe. Hun har ikke bedrevet kreativ bogføring.(...)

Der har ikke været en enkelt graverende skandale, der har ikke været en enestående sensationel afsløring. Og alligevel er Ulla Tørnæs som undervisningsminister en skandale: En fortløbende demonstration af inkompetence og uvidenhed. Hun har gang på gang afsløret sig selv som uduelig. Som da hun på tv kaldte det totalitært, at ekskludere den kristne skabelsesberetning fra biologitimerne i gymnasiet. Viden, fakta, hypoteser: Alt var ifølge ministeren holdninger.(...)

Mandag brillerede undervisningsministeren igen. I et interview med Information skulle hun forklare sin holdning til kanon. Og demonstrerede i sit svar, at hun ikke forstod begrebet kanon:

"Jeg siger ikke, at jeg ikke vil have en kanon, men det kommer an på, hvad man forstår ved en kanon. Jeg er ikke tilhænger af en centralt fastlagt kanon."(...)

Da Tørnæs blev bedt om at uddybe sit ubegribelige ræsonnement, lovede hun at ’nedsætte et udvalg’.(...)

Ulla Tørnæs demonstrerer igen sin uvidenhed om sin egen ressort og sit eget ministerium: I den gymnasiereform hun selv har fået vedtaget, opfordres til at man i slutningen af gymnasieforløbet genlæser værker fra uddannelsens første år for således at reflektere over, hvad man har lært og se værket i den nye kontekst.

Den borgerlige regering har profileret uddannelse og faglighed. Den har i langt højere grad end den forhenværende regering tydeliggjort undervisning som felt for afgørende politiske prioriteringer. Det er bare ikke undervisningsministeren, der har gjort det. Det er statsministeren: diskussioner om faglighed, om kompetenceudvikling vs. dannelse, om den fleksible skole vs. faste rammer er væsentlige diskussioner for uddannelsessektoren, men også for hele velfærdssamfundet.(...)

Men den borgerlige regering har til dette område valgt et menneske, som ikke forstår og kender den politik, hun er ansvarlig for. Som ikke forstår sin ressorts begreber og problemstillinger. Som ikke kan tydeliggøre hvad der bliver besluttet og lagt frem, fordi hun ikke ved, hvad det er. Hun er en hån mod fagområdet, mod fagfolk, mod den danske befolkning og mod sin egen statsminister, som bestemt ikke mener, at alt er holdninger og bøger er som æbler og kanon gerne må være individuel. Hvor længe kan hun blive siddende som undervisningsminister? Hun burde tage ansvar for egen læring og søge en anden stilling.

Forrige artikel Konstruktiv integration fra SF Næste artikel Værnepligt: Tænk dog nyt