Regering for..mod roadpricing

Koncentrat af lederen "Rundtossede - Skattestop skaber trafikprop" i Politiken 14/4 2005.

I FØRSTE omgang virkede det, som om Anders Fogh Rasmussen (V) var kommet til besindelse. På sit ugentlige pressemøde åbnede han for, at København kunne indføre satellitbaserede vejafgifter, det såkaldte roadpricing-system, som blandt andet London har med stor succes.(...)

På mange måder en opsigtsvækkende udtalelse, eftersom alle skatter og afgifter på den ene eller anden måde kan føres tilbage til såvel trafikanter som skolebørn og pensionister. Fogh lagde dermed i virkeligheden op til, at nye afgifter ville kunne indføres, hvis de blot tjente et fornuftigt formål.

Men fornuft er tilsyneladende ikke noget, man skal lege for meget med i regeringen. Venstres trafikordfører, Gitte Lillelund Bech, var hurtigt ude at skyde idéen ned: »Vi siger nej til kørselsafgiften, fordi vi er bange for, at den vil blive en afgiftsskrue, som kommunerne vil bruge«. Dermed blev statsministeren tvunget til at træde på bremsen.

DE KONSERVATIVES leder, Bendt Bendtsen, og trafikminister Flemming Hansen (K) har dog hele tiden været imod idéen med en dobbeltbegrundelse om ikke at ville være med til at hæve afgifterne og en frygt for 'Big Brother'-overvågning af privatbilister. Ret beset er roadpricing dog en intelligent, højteknologisk måde at regulere folks uheldige adfærd på.

(...) Seancen har dermed ikke blot udstillet de uheldige følgevirkninger af skattestoppet, de lokale politikere i København - med Venstres bygge- og teknikborgmester, Søren Pind, i spidsen - er samtidig blevet underkendt i en uskøn cocktail af ortodoks skattepolitik og centralistisk magtarrogance.

Forrige artikel Valg åbner døre i dansk politik Næste artikel Skat løser ikke trafikprop