P3 med på den kommercielle vogn

Koncentrat af lederen "Vind eller forsvind, Sky Radio og P3" i Berlingske 25. november 2003

I virkeligheden burde alt være lutter glæde i dansk radio. Efter (alt for) mange års venten er DRs monopol på landsdækkende radio blevet brudt - og danskerne har nu flere kanaler at vælge imellem, hvis de vil høre radionyheder for hele landet.

Indtil videre har det historiske skifte dog ikke ført til de store forbedringer og fornyelser - hverken hos de nye radiokanaler eller hos DR. Tværtimod.

På den femte radiokanal har Sky Radio hyret to tidligere DR-studieværter til at læse nyhedstelegrammer op. Det er vist langt fra lytternes - eller regeringens - forventninger til et kvalitativt alternativ til DRs Radioavis.(...)

Monopolbruddet har ikke kun haft betydning for de nye radiokanaler Sky Radio og 100 FM. Som beskrevet her i avisen har DR de sidste par år vredet den ungdommelige kanal P3 igennem gentagne forandringer og forsøg på forbedringer.

Først blev Radioavisen erstattet af de kortfattede - og klart overfladiske - P3Nyhederne. Og nu skal traditionsrige programmer som "Børneradio" og "Det Elektriske Barometer" lukkes.

Fornyelse og forandring er ikke i sig selv et problem. Alligevel er det dybt problematisk, at DR efterhånden har fået P3 til at ligne de kommercielle radiokanaler fuldstændig - og dermed kræver licens for radio, som danske radiolyttere kan få gratis hos 100FM, Sky Radio eller hos lokale stationer.

Så enten må DR gøre P3 markant anderledes end de gratis, kommercielle radiokanaler. Ellers må DR fratages kanalen, der så meget vel kan gøres til et nyt - og gerne bedre - alternativ til DR end de nye radiokanaler.

Forrige artikel Grundloven sikrer magten over borgerne Næste artikel Nyt forbud kriminaliserer alle