Ødelæggende spiral for kollektiv trafik

Åbent brev til trafikminister Flemming Hansen (K) fra SFs trafikordfører og spidskandidat ved valget til Europa-Parlamentet Margrete Auken.

Kære Flemming Hansen,

Den kollektive trafik er i din tid som trafikminister blevet vanrøgtet og mishandlet!

Mens benzinpriserne har været direkte faldende, godt beskyttet af skattestoppet, har du sammen med Dansk Folkeparti brutalt fjernet tilskuddet til takstnedsættelser i den kollektive trafik.

Resultatet var forudsigeligt: priserne på bus- og togbilletter er eksploderet.

I Hovedstadsområdet har bustaksterne fået et 'skattesmæk' på hele 12 procent - samtidig med at DSB jagter pendlerne med nye drastiske prisforhøjelser, mens regeringen snupper DSBs overskud til at fylde op i det skattestop-hullede budget.

Hele massakren gennemføres med et serviceniveauet i frit fald: I Hovedstadsområdet spares hver tiende bus væk, populære og velbesøgte busruter nedlægges eller beskæres til ukendelighed, og alt alt for mange oplever dagligt (frysende i sne og regn) af blive afvist foran overfyldte busser der snegler sig igennem den tiltagende trafikforstoppelse.

Ødelæggende spiral
At de, der kan, flygter fra den kollektive trafik, kan vel ikke undre. En ødelæggende spiral er sat i gang af en kortsigtet og visionsforladt trafikpolitik, og allerede til maj har Hovedstadens såkaldte udviklingsråd varslet nye drastiske nedskæringer i serviceniveauet.

Som i mange andre af livets forhold er det nemt at nedbryde men vanskeligt at bygge op. Den regering, du er trafikminister for, tåler i mere end en forstand betegnelsen en trafikulykke!

Klassekampen er med ved at blive genindført med fuldt brag, de mere end en million danske husstande der ikke har privatbil mishandles i disse år med målrettede spark; 'skattesmæk', stigende ventetider og faldende mobilitet.

Ældrechecken og den stærkt opreklamerede skattelettelse til bl.a. børnefamilier er mere end spist op af takstforhøjelserne!

Se ud i Europa
Ser man sig rundt i Europa opdager man hurtigt, at den kollektive trafik i vores hovedstad kvalitetsmæssigt ligger i den absolut dårlige ende. Byer som for eksempel Oslo, Wien, Zürich har formået at få høje og stigende passagertal i den kollektive trafik.

En gennemtænkt planlægning af den kollektive trafik samt politisk mod og vilje til at vende udviklingen har båret frugt. I Danmark forekommer det mig, at dét, vi er bedst til, er at gentage egne og andres fejl igen og igen!

Dit modargument
Jamen det passer ikke, Margrete Aukens pessimisme er ubegrundet, København har jo lige fået en flot metro - lyder modargumentet.

Ja tak, men hvilken metro? Ørestadsselskabet har bestilt en Rolls Royce på Ladafabrikkerne og resultatet er derefter: Døre der falder af, døre der ikke kan åbnes, førerløse tog der afspores og umotiveret kører baglæns - når de altså kører.

På det seneste har personalet i verdens mest bemandede ubemandede metro advaret om at de presses så brutalt at systemet er ved at blive direkte livsfarligt.

Samtidig er gælden i selskabet foreløbig på 15 mia. kr. og driftunderskuddet i 2003 på mere end 650 mio. kr., medens passagererne 'svigter' metroens oppustede prognoser.

Alt i alt en trafikskandale som ikke fortjener at blive gentaget. Men det er præcist hvad du har foreslået, jf. den ny rapport om citymetroringen til mellem 13 og 15 mia. - en pris der givetvis igen er sat alt for lavt! 'Mobilitet der skaber værdi' er trafikministeriets slogan - spørgsmålet er kun for hvem?

Forrige artikel Danmark har ladt hærværksfolk i stikken Næste artikel S ønsker sundhedstjek af flygtninge