Læring for de små er ok

Koncentrat af lederen "Børnelærdom" i Politiken, 16 decmeber 2003 og læreplaner i børnehaverne.

I Danmark starter børn relativt sent i folkeskolen. I USA og Frankrig begynder børn at gå i rigtig skole fra femårsalderen.

Herhjemme er der en udbredt opfattelse af, at børn har brug for at have en legende og pligtfri børnetilværelse længst muligt. Det med indlæring kan de tidsnok blive konfronteret med.

Men leg og indlæring er ikke hinandens modsætninger. Det er dagens reportage fra H.C. Andersen Centret i Brøndby Kommune et eksempel på. Centret åbnede for fem år siden for at stimulere tosprogedes sprog og lette skolestarten, og det er lige præcis gennem forskellige former for leg, at indlæring af sprog finder sted. Forløbet i Brøndby forekommer eksemplarisk. Ikke mindst fordi den børnegruppe, som indsatsen er rettet mod, har afgørende brug for at blive sprogstimuleret i forhold til det danske sprog.

Men andre børn vil også kunne få meget ud af at gå i børnehaver, hvor det meget bevidst prioriteres at fremme de smås forståelse af en lang række forhold.

Der er derfor grund til at hilse socialminister Henriette Kjærs forslag om leg og læring for børnehavebørn velkommen. (...)

Det helt afgørende er, at der på ingen måde er tale om egentlig skoleindlæring. At det ikke handler om leksikal lærdom i forhold til centralt fastsatte mål og planer.

Læring gennem leg for førskolebørn skal tilrettelægges og gribes an efter forholdene. Der skal være fuldstændig metodefrihed og fuldstændig frihed til at tage udgangspunkt i de børn, der går i de enkelte børnehaver.(...)

Også med henblik på at bryde den negative sociale arv er det vigtigt, at der allerede i børnehaverne er en stor bevidsthed om, hvordan diverse færdigheder kan fremmes. En mere bevidst indsats kan kompensere en del for det, som nogle forældre ikke evner at give deres børn.(...)

Forrige artikel Glem forbeholdene for en stund Næste artikel EU selvforstærkende kæmpebureaukrati