Ventilen: Giv institutionerne lovpligtigt ansvar for unges trivsel

Alle undervisere skal ikke være psykologuddannede, men det er de voksne, der omgiver de unge i deres hverdag, der har ansvaret for at spørge ind til de unges trivsel og følge dem til hjælp og rådgivning, skriver Michala Nielsen.

Unge mistrives, og de oplever ensomhed og stress i stigende grad. Det har vi vidst i mange år, og tallene fra den seneste sundhedsprofil er alarmerende.

Alle er også enige om, at der skal gøres noget ved det. Problemet er bare, at det bliver ved snakken – der sker ikke noget. Hvis det er, fordi politikerne mangler løsninger, så er her en: Giv de voksne, som de unge møder i deres hverdagsliv, noget af ansvaret.

 

Vi mener ikke, at enhver skolelærer skal have en sideuddannelse som psykolog. Eller at fodboldtræneren skal kunne håndtere stress. Men vi mener, at de voksne, der hver dag danner rammerne for de unges liv, også skal tage og have ansvar for, at de rammer er sunde.

De skal hjælpe de unge med at skabe sunde fællesskaber og med at skabe en rummelighed, der gør, at man også kommer i skole, når livet gør ondt. Og så skal de se dem, der ikke har det godt. De skal turde spørge dem, hvordan de har det – og følge dem hen til hjælp og rådgivning.

Fastslå institutionernes ansvar med lov

I Ventilen uddanner vi både undervisere, frivillige og kommunale fagfolk til at gøre netop det. Dem, vi møder, er glade for deres nye viden og redskaber – men ser det også ofte som en ny opgave.

De har ikke tidligere tænkt, at de havde medansvar for stemningen og trivslen hos de unge, de arbejder med. Og hvis de har tænkt det, har de ikke haft kompetencerne til at tage medansvar.

For at sikre, at fremtidens unge ikke bliver mødt af den samme mangel på kompetencer og ansvarstagen, mener vi, at det bør fastlægges lovgivningsmæssigt, at institutionerne har et ansvar - og at det bør være et krav, at alle, der arbejder med unge som for eksempel undervisere eller vejledere, er uddannede med viden om trivsel og gruppedynamikker.

Det skal være en del af læreruddannelsen og pædagogikum med videre, og der skal udbydes efteruddannelse til dem, der allerede er i fagene.

Vi løser ikke al mistrivsel på denne måde – men vi kommer et langt stykke ad vejen – for gode fællesskaber og trygge rammer forebygger mistrivsel. Og opmærksomme voksne kan sikre, at man får hjælp, før mistrivslen bider sig fast.

Giv de voksne ansvaret

I vores tilbud møder vi rigtig mange unge, der lever et liv med alvorlig ensomhed – unge, der gennem flere år har savnet gode jævnaldrende relationer og ikke ved, hvordan de skal få dem.

Det hjælper vi dem med. Men både vi og de ville ønske, at de havde fået hjælp tidligere. At der var én voksen, der havde set dem og spurgt, hvordan de havde det, og havde hjulpet dem ind i fællesskabet på studiet eller på holdet. Desværre har mange af de unge følt, at de var usynlige – både for kammeraterne og for de voksne.

Lad os starte på uddannelserne – for her er problemet størst. Sundhedsprofilen viser, at hele 22,5 procent af danskere under uddannelse oplever ensomhed. Til sammenligning gælder det 8 procent af danskere på alderspension.

Så kære politikere – giv ansvaret til dem, der møder de unge i hverdagen, og som kan gøre en reel forskel. Og kære rektorer og undervisere – tag det ansvar på jer og gør jeres for at skabe gode rammer for fællesskaber og trivsel i de unges hverdagsliv. I Ventilen står vi klar til at hjælpe jer godt på vej.

{{toplink}} 

Forrige artikel KL om unges mistrivsel: Tilbyd gratis psykologhjælp allerede fra seksårsalderen KL om unges mistrivsel: Tilbyd gratis psykologhjælp allerede fra seksårsalderen Næste artikel Rystet bestyrelsesmedlem på Herlufsholm: Derfor udtræder jeg nu Rystet bestyrelsesmedlem på Herlufsholm: Derfor udtræder jeg nu