Data-analyse: Overraskende få kandidater bruger Facebook professionelt

ANALYSE: Hvis de sociale medier skal flytte stemmer, må en professionel tilgang skabe de bedste resultater. Men mindre end 40 procent af kandidaterne bruger mediet professionelt i valgkampen, skriver Mikkel Krogsholm.

I takt med at flere og flere danskere er kommet på sociale medier, er debatten om, hvorvidt sociale medier vil være afgørende i politiske valgkampe, blusset op. I følge forskningen flytter det ikke stemmer, selvom mere end halvdelen af befolkningen ventes at bruge sociale medier i valgkampen.

Skal de sociale medier anvendes til at flytte stemmer, må en professionel tilgang alt andet lige skabe de bedste resultater. Med professionel tilgang mener jeg her, at kandidaterne er tilstede på Facebook med en professionel politiker-side og ikke kun med deres personlige profil

Derfor har jeg set lidt på, hvordan kandidaterne bruger Facebook på tværs af alder, uddannelse, beskæftigelse, og partier. Data er hentet fra DR og Altingets kandidat-database og viser, hvilke kandidater der har Facebook registeret, og om det er deres personlige profil, de har registreret, eller om det er en professionel politikerside på Facebook.

Alle tabeller er sorteret efter ”% med Facebookside”.

 Tabel 1: Alder

Alder

% på Facebook

% med Facebookside

% personlig profil

18-29

65

51

14

30-39

68

51

17

40-49

63

42

21

50-59

52

26

26

60+

45

24

21

ALLE

58

38

20

Ikke overraskende er det kandidaterne under 50 år, hvor flest er registreret i kandidatdatabasen med Facebook. Det er dertil de yngre kandidater, der har valgt at lade sige registrere med en Facebookside og ikke blot med deres private profil.

Det skyldes sandsynligvis, at de yngre kandidater kender mediet Facebook bedre og derfor kender mere til de muligheder, der er for at oprette separate professionelle og politiske sider. Dertil tror jeg også, at de yngre kandidater adskiller deres personlige liv fra deres professionelle liv på sociale medier, hvorimod de ældste kandidater primært er på Facebook på grund af politik.

Tabel 2: Uddannelse

Uddannelse

% på Facebook

% med Facebookside

% personlig profil

Kandidatuddannelse

64

46

18

Bachelor-/diplomuddannelse

59

39

20

Erhvervsuddannelse

55

28

27

ALLE

58

38

20

Det er de veluddannede kandidater, der bruger Facebook mest i deres valgkamp. Kandidater med bachelor- og kandidatgrader ligger over gennemsnittet, hvorimod kandidater med erhvervsuddannelse ligger under. Det er også de højst uddannede, der bruger Facebooks professionelle muligheder mest.

 Tabel 3: Beskæftigelse

Beskæftigelse

% på Facebook

% med Facebookside

% personlig profil

Minister

80

80

0

Folketingsmedlem

79

59

20

Ordfører for et parti

71

57

14

Studerende

67

50

17

Leder

64

36

29

Privat ansat/selvstændig

55

33

21

Offentligt ansat

52

32

20

Udenfor arbejdsmarkedet

41

17

24

ALLE

58

38

20 

De professionelle politikere ved godt, hvad der virker, og hvordan man kommer bedst i dialog med vælgerne. Derfor er det også de politikere, der allerede er valgt ind, hvor flest har Facebook registreret.

Det er også politikerne, der bruger professionelle politikersider mest. Kandidater, der er registreret som ”uden for arbejdsmarkedet”, er de dårligste til at bruge Facebook og også dem, hvor forholdsmæssigt flest er registreret med en personlig profil. 

Tabel 4: Partier

Parti

% på Facebook

% med Facebookside

% personlig profil

Radikale Venstre

67

56

11

Alternativet

59

51

8

Liberal Alliance

56

46

10

Socialdemokratiet

71

44

27

SF - Socialistisk Folkeparti

66

41

25

Dansk Folkeparti

63

36

27

Det Konservative Folkeparti

60

36

24

Venstre, Danmarks Liberale Parti

58

32

26

Enhedslisten - De Rød-Grønne

48

30

18

Kristendemokraterne

29

9

21

Udenfor partierne

12

6

6

ALLE

58

38

20

Det er Radikale, Alternativet og Liberal Alliance, der har procentvis flest kandidater med professionelle politikersider. Alle tre partier har godt fat i by-segmentet og dermed også de mere digitale vælgere og kandidater.

---
Mikkel Freltoft Krogsholm er direktør i 56North, som hjælper virksomheder med at analysere data. Han er tidligere medlem af Liberal Alliances hovedbestyrelse. På Altinget skriver han analyser om dansk politik med udgangspunkt i alt fra støvede registerdata til sociale medier. Analysen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Forrige artikel Elbæk vil ikke frede Thorning Elbæk vil ikke frede Thorning Næste artikel S: Overtrædelse af zoneforbud skal straffes hårdere S: Overtrædelse af zoneforbud skal straffes hårdere