Tid til udvikling og tid til innovation

DEBAT: Netværksdannelse og kompetenceudvikling er vejen frem. Det skal vi finde tid til, hvis vi skal blive endnu bedre til at fremtidssikre vores virksomheder, mener Fleming Frederiksen, næstformand i DS Håndværk & Industri.

Af Fleming Frederiksen
Næstformand i DS Håndværk & Industri

Innovation er et af vor tids helt store buzzwords. Der bliver snart ikke nedsat et udvalg, skrevet en bekendtgørelse eller startet en virksomhed, uden ordet innovativ eller innovation indgår i en eller anden sammenhæng.

Vi skal være innovative. Vi skal være mere innovative. Vores ideer, produkter, virksomheder, teknologier, processer, uddannelser, "you name it" skal være innovative. Og vi i metalbranchen får ofte - direkte eller indirekte - skyld for ikke at være innovative nok.

Innovation er processen, fra en ny idé opstår, til den bliver produceret, markedsført og solgt til en given kunde. Og på den baggrund er det min påstand, at der finder rigtigt meget innovation sted i vores medlemsvirksomheder hver eneste dag.

Det kan være i det små, og det kan være i det helt store, hvor nye produkter eller virksomheder opstår netop som følge af innovation.

Spørgsmålet er, om vi herude i virkeligheden opfatter det som noget særligt - som innovation - eller om vi "bare" ser det som en helt naturlig og integreret del af udviklingen af vores virksomheder og produkter. Men spørgsmålet er naturligvis også, om vi er gode nok til at tjene penge på vores innovation.

Virksomhederne har travlt med at innovere
DS Håndværk & Industri er partner i projektet "Den innovative virksomhed", som støtter industrivirksomheder i at konkurrere på viden og innovation frem for på pris og omkostninger.

En af de erfaringer, vi har gjort i forbindelse med markedsføring og udbredelse af projektet, er, at selv om vi kan tilbyde virksomhederne et gratis innovationstjek, hjælp til at blive bedre til strategisk planlægning, mulighed for at indgå i netværkssamarbejder eller efteruddannelse og kompetenceudvikling af medarbejderne, så oplever vi ofte, at virksomhederne slet ikke har tid til at blive hjulpet. De har travlt med at udvikle deres virksomhed - med at innovere.

Vi skal være bedre til at sikre vores branche og vores virksomheder til fremtiden. Tallene viser desværre, at for mange virksomheder ikke har været gode nok til at tjene penge på deres udvikling.

Jeg mener, at netværksdannelse og kompetenceudvikling er vejen frem. Det skal vi finde tid til, hvis vi skal blive endnu bedre til at fremtidssikre vores virksomheder, så vores gode idéer udvikler sig til gode forretninger.

Så det kan være, at det næste, vi skal markedsføre over for virksomhederne, er hjælp til at få mere tid!

Forrige artikel Akutjob gør en forskel Akutjob gør en forskel Næste artikel Hvem truer egentlig den danske model? Hvem truer egentlig den danske model?