3F og RAR: Det er et visionsløst tilbageskridt at nedlægge den regionale koordinering

Ekspertgruppens forslag om at nedlægge de Regionale Arbejdsmarkedsråd vil få store konsekvenser for koordineringen mellem kommuner og aktører på beskæftigelsesområdet, skriver fem aktører fra 3F og RAR.

Af Finn Jenne, Marita Geinitz, m.fl.
Se alle indlæggets afsendere i faktaboksen.

Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats har 24. juni 2024 afleveret en rapport med deres anbefalinger.

Rapporten er et digert værk, som indeholder mange anbefalinger, men i dette indlæg vil vi forholde os til én specifik anbefaling, nemlig nedlæggelsen af de Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR).

Som begrundelse for at nedlægge de otte RAR skriver ekspertgruppen, at RAR de seneste år har fået reduceret deres opgaveportefølje som følge af en række politiske aftaler.

Det er for så vidt korrekt, men RAR har stadig en lang række opgaver.

I 'Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen' er RAR's opgaver listet op i §29:

De Regionale Arbejdsmarkedsråd varetager følgende opgaver:

  • Indgår i et samspil med kommunerne og understøtter beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner.
  • Rådgiver og går i dialog med kommunerne om udvikling af beskæftigelsesindsatsen.
  • Samarbejder og koordinerer beskæftigelsesindsatsen med arbejdsløshedskasser og øvrige aktører, herunder VEU-udbydere og erhvervshuse, og koordinerer uddannelses- og erhvervsvejledningen.
  • Koordinerer virksomhedsindsatsen og indsatsen rettet mod områder med mangel på arbejdskraft og områder med høj ledighed.
  • Godkender den regionale positivliste for den regionale uddannelsespulje, jf. § 97 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
  • Varetager opgaver, som efter andre love eller regler udstedt i medfør heraf er henlagt til rådene.
  • Iværksætter og yder tilskud til initiativer inden for en statslig ramme til at sikre en hurtig og aktiv indsats i forbindelse med større virksomhedslukninger eller større afskedigelser af stor betydning for et lokalområde, jf. kapitel 25 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Rådgivningen af kommuner bliver vigtigere

Da ekspertgruppen lægger op til, at den enkelte kommune laver sin egen beskæftigelsesindsats, er vi af den opfattelse, at specielt de punkter der omhandler samspillet med og rådgivning af kommunerne i forhold til at beskæftigelsesindsatsen, bliver endnu mere vigtige, hvis politikerne i øvrigt følger ekspertgruppens anbefalinger.

Arbejdet med at sikre, at arbejdsstyrken har de rette kvalifikationer i forhold til det regionale arbejdsmarked, er en vigtig opgave i RAR.

Da kommunerne "sættes fri" til at prioritere indsatser på beskæftigelsesområdet, blandt andet i forhold til mulighederne for opkvalificering af ledige, vil en nedlæggelse af RAR, og dermed fjernelse af mulighederne for en regional koordinering, være et tilbageskridt.

Og her tænker vi både i forhold til de ledige, men også i forhold til muligheden for at kvalificere arbejdsstyrken til at tilgodese de behov virksomhederne har i forhold til medarbejdernes kvalifikationer.

Her kan vi eksempelvis nævne indsatser i forhold til velfærdsområdet og den grønne omstilling.

Generelt vil en nedlæggelse af RAR fjerne en vigtig koordinering mellem kommuner og aktører på beskæftigelsesområdet.

En opgave RAR, med sin sammensætning af arbejdsmarkedets parter og kommunerne, har en vigtig opgave med at løfte.

{{toplink}}

Et velfungerende system eller en mindre besparelse?

Hvis de regionale arbejdsmarkedsråd nedlægges, vil det betyde, at arbejdsmarkedets parter får stadigt mindre indflydelse på beskæftigelsespolitikken, hvilket vi ser som et angreb på fagbevægelsen og den danske model, hvor arbejdsgiver og arbejdstager deltager, tager ansvar, rådgiver og beslutter, og dermed sikrer at indsatsen ikke er bundet op på kommunegrænser.

Vi vil derfor på det skarpeste tage afstand fra rådet fra ekspertgruppen om at nedlægge RAR!

I det nuværende rådsarbejde ligger der fortsat væsentlige opgaver i forhold til arbejdsmarkedet, som løses på grund af det gode samarbejde der er imellem arbejdsgivere og arbejdstagere i rådene.

Vi kan ud fra rapporten ikke se hvor stor en besparelse en nedlæggelse af RAR vil være, da det er indeholdt i den samlede besparelse som også omhandler nedlæggelse af de regionale arbejdsmarkedskontorer (hvilket vi i parentes bemærket også er modstandere af).

I rapporten skriver ekspertgruppen, at der er tale om en besparelse i forhold til ovennævnte tiltag på 25 millioner kroner.

At kaste et velfungerende, fleksibelt og velkvalificeret system ud med badevandet for et mikroskopisk beløb i samfundsmæssig målestok, er efter vores opfattelse visionsløst!

Vi håber derfor, at politikerne vil sikre at RAR består i fremtidens beskæftigelsesindsats, så den regionale indsats kan videreføres.

Vi er i RAR klar til at løfte denne – og gerne yderligere opgaver – i forhold til at sikre en god beskæftigelsespolitik i fremtiden.

Forrige artikel Dekan: Det er positivt, at flere udenlandske studerende bliver og arbejder i Danmark. Vi har nemlig brug for dem Dekan: Det er positivt, at flere udenlandske studerende bliver og arbejder i Danmark. Vi har nemlig brug for dem Næste artikel 3F: Ansatte i landbruget er altafgørende for en succesfuld grøn omstilling 3F: Ansatte i landbruget er altafgørende for en succesfuld grøn omstilling