RAR-formand: Bedre jobindsats med nye arbejdsmarkedsråd

DEBAT: Samarbejdet på tværs af beskæftigelses-, uddannelses- og erhvervspolitik i de nye regionale arbejdsmarkedsråd er et vigtigt redskab i den aktive beskæftigelsespolitik. Og det virker, skriver formand for RAR Vestjylland John Hermansen.

Af John Hermansen
Formand for RAR Vestjylland som DA’s repræsentant og adm. direktør i SBK Scandinavia A/S

Den 1. januar 2015 trådte den nye beskæftigelsesreform i kraft. De tidligere Regionale Beskæftigelsesråd (RBR) og de Lokale Beskæftigelsesråd (LBR) blev nedlagt, og i stedet blev der dannet otte nye Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR).

Der er altså tale om en ny måde at organisere beskæftigelsesindsatsen på, men udfordringerne er de samme som før.

Et vigtigt spørgsmål er derfor, om den nye organisering er et bedre redskab til løsning af de beskæftigelsespolitiske udfordringer. 

Det er selvfølgelig svært at udtale sig om, da vi kun har været igang i tre måneder, men jeg vil nu prøve alligevel.

Velkendt pakke i ny indpakning
Ifølge §29 i Lov om Organisering og Understøttelse af Beskæftigelsesindsatsen med videre hedder det, at RAR  

  1. Indgår i et samspil med kommunerne og understøtter beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner,
  2. Rådgiver og går i dialog med kommunerne om udvikling af beskæftigelsesindsatsen,
  3. Samarbejder og koordinerer beskæftigelsesindsatsen med arbejdsløshedskasser og øvrige aktører, herunder VEU-centre og Vækstfora samt koordinerer uddannelses- og erhvervsvejledningen,
  4. Koordinerer virksomhedsindsatsen og indsatsen rettet mod områder med mangel på arbejdskraft og områder med høj ledighed,
  5. Godkender den regionale positivliste for den regionale uddannelsespulje
  6. Varetager opgaver, som efter andre love eller regler udstedt i medfør heraf er henlagt til rådene.

Dette er alle kendte opgaver, som vi også arbejdede med i den tidligere organisering i LBR/RBR. 

Det er også relevante opgaver, der adresserer væsentlige udfordringer i arbejdet med beskæftigelsespolitikken.

Virksomhederne står centralt
Det nye og spændende ligger ikke i opgaverne i sig selv, men i et anderledes fokus på etableringen af samarbejde og netværk, der skaber et dynamisk samspil mellem beskæftigelses-, uddannelses- og erhvervspolitik. 

Det er i krydsfeltet mellem disse tre politikområder, mulighederne ligger for at skabe nye rammer, der understøtter den enkelte borger, virksomhederne og samfundet.

Omdrejningspunktet for vores fokusering må være job. 

Derfor bliver det særligt vigtigt at udvikle samarbejdet og samspillet med virksomhederne. Det er jo der, jobbene er, og så kan vi udvikle beskæftigelsespolitikken med udgangspunkt i virksomhedernes efterspørgsel efter arbejdskraft og kompetencer. 

Dette ikke mindst set i lyset af det store fokus, der er på den virksomhedsrettede indsats. Og den stigende risiko for mangel på arbejdskraft.

Vi har som tidligere nævnt arbejdet med at etablere samarbejde og netværk, og vi har haft et ministermål omkring virksomhedskontakten. 

Det nye for mig er, at vi nu har det som en kerneopgave. 

Vi er derfor meget mere forpligtede til at etablere en dialog og udarbejde strategier omkring beskæftigelsespolitikken, hvor der indgår elementer fra såvel erhvervs- som uddannelsespolitiker. 

Vi er også meget mere forpligtet til at koordinere gennemførsel af strategierne. 

Samarbejde og dialog baner vejen
Sammensætningen af RAR, hvor det nye er, at uddannelsesinstitutionerne (VEU og Erhvervsakademierne/VIA) deltager som tilforordnede, giver os også en meget bedre mulighed for at skabe dynamik og samspil. 

Det er både, fordi det øger kendskabet til hinanden, og fordi vi nu direkte kan inddrage viden og erfaringer fra uddannelsesområdet i rådets arbejde. 

Det styrker dialogen og giver os mulighed for at udvikle strategierne direkte og sammen inden for rammerne af RAR. 

Et konkret eksempel er udarbejdelsen af positivlisten med en lang række korte erhvervsrettede uddannelser og kurser. 

Listen er kvalificeret gennem en dialog om jobåbninger, lokal erhvervsudvikling og uddannelsesmuligheder. Og dialogen har inddraget elementer fra de tre politikområder. 

Dette arbejde ”kører” videre og vil være med til yderligere at udvikle samspillet.

Skal vi fremadrettet styrke samspillet og få endnu større effekt ud af arbejdet i de nye RAR, skal det gode samarbejde og det gode netværk bygge på tre principper:

  • Respekt og anerkendelse af hinandens aktionsområder
  • Afdækning af områder, hvor vi gensidigt kan støtte hinanden til bedre løsninger
  • Afdækning af de fælles udfordringer, som kun kan løses ved, at vi fra alle tre politikområder tager ansvar og handler sammen.

Selvom vi har de samme udfordringer som før beskæftigelsesreformen, mener jeg, at vi med de nye RAR har et bedre redskab til udvikling og realiseringen af den aktive beskæftigelsespolitik. Og vi er kommet godt i gang.

 

Forrige artikel Cevea: Vi får et delt Danmark, hvis de faglige fællesskaber svækkes Cevea: Vi får et delt Danmark, hvis de faglige fællesskaber svækkes Næste artikel Råd: Inddrag civilsamfundet når svage ledige skal i job Råd: Inddrag civilsamfundet når svage ledige skal i job