Vikarbureau: Indfør en smileyordning på landets jobcentre

DEBAT: Vikararbejde er ofte en genvej til et job, men der er stor forskel på samarbejdsvilligheden hos landets jobcentre. For at højne det generelle niveau bør jobcentrene indføre en smileyordning, skriver administrerende direktør i Randstad, Nima Astanehdost.

Af Nima Astanehdost
Administrerende direktør i vikar- og rekrutteringsbureauet‎ Randstad

Langt størstedelen af de danske jobcentre fungerer optimalt, og mange af de mennesker, der arbejder på jobcentrene, er meget kompetente og har fokus på formålet: Hvordan får man flest ledige ud på arbejdsmarkedet – naturligvis under hensyntagen til, at de er jobparate?

Også systemet omkring rekrutteringsservice fungerer som udgangspunkt upåklageligt. Så snart vi i Randstad har behov for en kandidat, screener vi naturligvis jobcentrene som rekrutteringsservice for egnede personer, så vi har stor og god erfaring med dette.

Som landsdækkende vikar- og rekrutteringsbureau er vi således i tæt dialog med jobcentre, og langt de fleste jobcentre har som sagt en meget professionel tilgang til opgaven med at få folk i job.

Et eksempel på et velfungerende jobcenter er Københavns Jobcenter, som afsøger alle muligheder for at få kandidater i job.

Modarbejdende jobcentre
Men der er altså også enkelte jobcentre rundt omkring, der ikke kunne få en glad smiley, hvis der blev indført en ordning på området.

Det er i det hele taget meget forskelligt, hvordan vi som vikar- og rekrutteringsbureau bliver taget imod hos jobcentrene. Enkelte steder har vi oplevet, at centret har stillet sig i vejen for tiltag, der kunne hjælpe kandidaten i job, for eksempel ved direkte at sige, at de ikke må udlevere kandidatens CV.

Argumentet er, at de selv skal kunne gøre brug af CV'et, hvis og såfremt en virksomhed skulle efterspørge en lignende kandidat, uden at der i øvrigt er nogen som helst udsigt til dette for kandidaten.

Og den indstilling er i min optik helt hen i vejret, for såvel jobcentrene som samfundet kan jo kun have interesse i, at den pågældende bliver sendt ud i et arbejde!

Lad os måle de enkelte centres niveau
Men hvordan kommer man så denne forskellighed til livs og får alle jobcentre til at opføre sig som eksempelvis Københavns Jobcenter eller nogle af de andre, der gør det godt?

En metode kunne være at opstille en række KPI'er eller delmål – eller måske at indføre en decideret smileyordning.

Det er under alle omstændigheder væsentligt, at de konsulenter, der er ansat i jobcentrene, alvorligt overvejer, hvordan den ledige bedst og hurtigst muligt kommer i job, og ikke mindst kigger i retning af vikarbureauerne.

Der er evidens for, at vikarvejen er en oplagt mulighed for ledige til at komme i job.

Det er altid lettere at få et nyt job, hvis du allerede er i job (en tommelfingerregel siger desuden, at hvert fjerde vikariat ender i en fastansættelse), og så er det bare et faktum, at man opnår den største tilfredsstillelse ved at tjene sine egne penge frem for at modtage dagpenge eller kontanthjælp.

Forrige artikel FH: Beskæftigelsessystemet trænger til et servicetjek FH: Beskæftigelsessystemet trænger til et servicetjek Næste artikel 3F: LGBT-personer frygter upassende vittigheder og mobning på arbejdet 3F: LGBT-personer frygter upassende vittigheder og mobning på arbejdet