Rå udmeldinger fra DA

DEBAT: En beskæftigelsesreform kræver en fælles indsats, men vi skal ikke følge DA og gå tilbage til Claus Hjorts rå beskæftigelsespolitik, skriver Per Christensen, forbundssekretær i 3F.

Af Per Christensen
Forbundssekretær, 3F

Henrik Bach Mortensens udmeldinger på Altinget.dk viser, at DA – ligesom 3F – mener, at Danmark har brug for en helt ny beskæftigelsespolitik. Det er positivt! Vi er endda enige om, at der skal gøres op med ti års udsigtsløs aktivering, at der skal køres en bulldozer gennem et dyrt og ineffektivt beskæftigelsessystem, og så er vi enige om, at dobbeltarbejde og bureaukrati skal ryddes af vejen. Al den enighed lyder næsten for god til at være sand, og den stopper da også her. 

For det er tydeligt, at DA og 3F grundlæggende vil i to forskellige retninger. Groft sagt står valget mellem en kortsigtet, rå beskæftigelsespolitik og en velafbalanceret, fremtidssikret og aktiv arbejdsmarkedspolitik. 

Uden at blinke reciterer Henrik Back Mortensen den rå beskæftigelsespolitik, som Claus Hjort forsøgte sig med i midten af 00'erne, hvor de ledige blev jagtet til at søge job i et tempo og omfang, som var udover enhver form for sund fornuft. Samtidig blev de ledige udsat for økonomiske repressalier – f.eks. den barske og brutale afkortning af dagpengeperiode med total mangel på anstændig indfasning. Logikken var, at straf for manglende rådighed og udsigten til en kort dagpengeperiode skulle virke som økonomiske incitamenter for de ledige til at komme i job. 

Problemer ved den rå beskæftigelsespolitik
Det er muligt, DA synes, den rå beskæftigelsespolitik var en succes. Men beskæftigelses-politikken har i hvert fald to store svagheder. For det første virker den kun i en højkonjunktur, for forudsætningen for, at de ledige kan piskes ud på arbejdsmarkedet er, at der er job at få. Det er der ikke lige for tiden. Derfor kommer de mange, der har mistet deres forsørgelsesgrundlag ikke i arbejde. For det andet er beskæftigelsespolitikken kortsigtet. Den løser måske nok et presserende problem med mangel på arbejdskraft, men den gør det uden at styrke de kortuddannedes muligheder for at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet på lang sigt. Og dermed risikerer beskæftigelsespolitikken at stille sig i vejen for fremtidig vækst. 

Beskæftigelsespolitikken forholder sig nemlig ikke til den virkelighed, hvor de ca. 600.000 danskere mellem 30-69 år, som kun har grundskolen som deres højeste uddannelsesniveau, må slås om jobbene, mens kravene på arbejdsmarkedet bliver stadig større. 

I sit indlæg advarer Henrik Bach Mortensen endda mod at lade arbejdsløse efteruddanne sig. Det er mig ubegribeligt, hvordan uddannelse, som alle – inklusive arbejdsgivere – priser højt,  pludselig er skadeligt, så snart man er arbejdsløs. 

Man kunne jo få den kætterske tanke, at det i virkeligheden handler om, at DA grundlæggende bare vil have en billig og villig arbejdskraftreserve stående klar – uden at skele til kvaliteten af arbejdskraften og uden at skele til, at "arbejdskraftreserven" altså består af mennesker, som også på lang sigt skal sikres en tilknytning til arbejdsmarkedet og et ordentligt liv! 

Aktiv arbejdsmarkedspolitik skaber vækst
Det er ingen hemmelighed, at vi i 3F mener, at den rå beskæftigelsespolitik er utilstrækkelig, hvis ikke direkte skadelig. Vi mener i stedet, at en aktiv arbejdsmarkedspolitik er det eneste fornuftige valg, hvis vi vil skabe vækst og fremtidssikre velfærdssamfundet. 

Det betyder konkret, at det igen skal være tilladt at få et reelt kompetenceløft, mens man er arbejdsløs. Individuelle uddannelsesforløb – målrettet dem, der har brug for det – modarbejder den såkaldte yoyo-effekt: at ledige sejler ud og ind af arbejdsmarkedet. En god beskæftigelsespolitik er ikke kun god i det år, man laver den. Den er god, hvis mennesker bliver på arbejdsmarkedet i mange år. 

En fremtidssikret og holdbar arbejdsmarkedspolitik indeholder i min optik blandt andet følgende:

  1. En målrettet, national uddannelsesstrategi, som har til formål at løfte ufaglærtes kompetenceniveau – både når de er i arbejde og når de er arbejdsløse.
  2. En fornuftig og målrettet aktiveringsindsats, som sikrer de ledige fodfæste på arbejdsmarkedet gennem en kombination af både uddannelse og jobtræning
  3. En koordineret indsats mellem de forskellige aktører, fx virksomheder, jobcentre, a-kasser. Koordineringen skal sikre et bedre match mellem udbud og efterspørgsel på arbejdskraft.
  4. Et varslet eftersyn af dagpengesystemet. Det nuværende dagpengesystem passer ikke til 3F's medlemmer, hvor mange har jævnlige ledighedsperioder og deltidsarbejde. Systemet bør tænkes helt forfra, så det opfylder medlemmernes behov for tryghed og fleksibilitet.  

Det kan kun lykkes ved en fælles indsats og ved, at alle parter engagerer sig og tager ansvar. Derfor glæder jeg mig da i hvert fald over DA's engagement. Hos 3F har vi lige så stort engagement, og vi er i hvert fald helt klar til vinterens diskussioner om, hvordan vi sikrer, at de arbejdsløse får den hjælp, de har krav på.

Forrige artikel Stormvejr om beskæftigelsesindsatsen Stormvejr om beskæftigelsesindsatsen Næste artikel Slip de ledige fri! Slip de ledige fri!