Færre proceskrav i beskæftigelsesindsatsen

DEBAT: Det nye lovkatalog lægger op til en individualiseret indsats over for de ledige. Det er godt begyndt, men kun halvt fuldendt, når refusionssystemet fortsat består. Derfor er der fare for passivitet på aktiveringsområdet, skriver Jobcenterchef Kurt Nygaard.

Af Kurt Nygaard
Leder af Jobcenter Horsens

Beskæftigelsesministeret har lige offentliggjort det samlede kommende lovkatalog 2012 på beskæftigelsesområdet, og en række proceskrav er fjernet ud af det samlede lovkompleks, der bestemmer Jobcentrenes indsats på beskæftigelsesområdet.

Som Jobcenterchef har jeg med tilfredshed noteret mig, at der med komplekset gives jobcentrene en større frihed til en individuel tilrettelagt indsats over for udvalgte målgrupper. Ikke mindst bortfaldet af varighedskrav og timetalskrav er nytænkende og lovende. Må den samme tænkemåde omfatte flere af vores indsatsområder ved fremtidige revisioner.

Hvis der er én lektie, som Jobcentrene kan uddrage af erfaringerne fra den hidtidige førte beskæftigelsespolitik, må det være, at netop en individualiseret indsats er vejen frem for alle målgrupper, og enhver form for procesregulering via lovgivning samt styring af redskabsanvendelser via sofistikerede refusionsmodeller hæmmer den individuelle tilgang.

Man kan kun undre sig over, at der fra centralt hold har været et ønske om at ”vejlede” kommunerne i bestemte retninger via økonomiske incitamentsstrukturer i refusionssystemet.  Fakta er, at så længe kommunerne bærer en væsentlig del af forsørgelsesudgifterne for såvel forsikrede som kontanthjælpsmodtagere (pt. op til 70 %), så er der rigeligt økonomisk incitament til en resultatorienteret indsats, da den bedste økonomi, kommunen overhovedet kan opnå, er via de lediges selvforsørgelse.

Spørgsmålet er, hvorledes 2012 kommer til at se ud? Der lægges som nævnt op til  en reducering af proceskrav og dermed aktiveringsomfang, men vi skal fortsat leve med den eksisterende refusionsmodel. Ministeren har bebudet en omlægning af refusionssystemet, men det er vel næppe realistisk at forvente en effektuering i 2012 ?

Faren for, at den hidtidige aktiveringspraksis eksempelvis for unge under 30 på kontanthjælp bliver erstattet af passivitet i 2012, er overhængende, ganske enkelt fordi der ikke kan findes de fornødne midler til at gennemføre den nødvendige indsats med det nuværende refusionssystem. 

Så konklusionen på lovkatalog 2012 må være: Godt begyndt, men kun halvt fuldendt.

Forrige artikel En fri og fair konkurrence i beskæftigelsesindsatsen Næste artikel Et globalt arbejdsmarked og fair konkurrence