DEA: Vores AMU-undersøgelse er aldeles relevant

DEBAT: EVA’s Michael Andersen har ikke ret i sin kritik af DEA’s nylige survey, lyder det fra tænketankens forskningschef, Martin Junge. Undersøgelsen giver et både relevant og solidt indblik i AMU-efterspørgslen, skriver han.

Af Martin Junge
Forskningschef i tænketanken DEA

DEA offentliggjorde for nylig en survey, som skaber et både relevant og solidt indblik i efterspørgslen efter voksen- og efteruddannelsestilbud i service- og handelsbranchen samt mindre virksomheder inden for industrien, transport og operationel service.

Surveyen blev omtalt af Altinget i sidste uge, hvilket fik Michael Andersen, chefkonsulent i EVA, til at kritisere undersøgelsen for ikke at være repræsentativ og for at tegne et forkert billede af virksomhedernes efterspørgsel efter de offentligt finansierede AMU-kurser.

Afgrænsningen mindsker ikke relevansen
Først spørgsmålet om repræsentativitet. Det er korrekt, og vi har heller aldrig påstået, at DEA’s seneste survey er repræsentativ for alle danske virksomheder. 

Vi skriver eksplicit, at surveyen bygger på svar fra godt 1.000 virksomheder i kompetencefondene under Dansk Erhverv, HK Privat og HK Handel samt PensionDanmark. Undersøgelsen er dermed en stikprøve blandt private virksomheder i service- og handelsbranchen samt typisk mindre virksomheder inden for industrien, transport og operationel service. 

Vores undersøgelse dækker for eksempel ikke den offentlige sektor. Deri har Michael Andersen ret. 

Pointen med vores afgrænsning er, at undersøgelsen så til gengæld er relevant og repræsentativ for virksomhederne i de nævnte brancher og dermed også relevant for en stor del af det private arbejdsmarked.

Udeladelsen af små virksomheder har sine fordele
En anden grund til, at DEA’s undersøgelse er relevant er, at den inkluderer flere store virksomheder, som har mange lønmodtagere ansat. 

Det kan være en rigtig god idé at arbejde med en stikprøve, der ikke inkluderer for mange små virksomheder, fordi de i sagens natur ikke kan sende så mange medarbejdere på AMU-kursus som for eksempel en stor virksomhed som Dansk Supermarked med 32.000 ansatte. 

Derfor er en undersøgelse blandt alle virksomheder ikke altid mere relevant, da den vil inkludere mange virksomheder, som enten ikke bruger AMU eller som kun bruger det meget lidt.

Dernæst spørgsmålet om, hvorvidt DEA’s survey tegner et forkert billede af virksomhedernes efterspørgsel efter AMU: Vi skriver i vores nyhed på hjemmesiden, både at AMU er den mest brugte aktivitet, men også at en del virksomheder vælger private kurser. 

Det kan også, som det sker i Altinget, formuleres som, at en del virksomheder vender AMU ryggen. Her skriver Michael Andersen, at det er helt forkert og henviser til EVA’s egen undersøgelse. 

Et nuanceret billede er kun godt
Vi har skam tillid til EVA’s undersøgelse. Men vi tillader os stille og roligt at referere resultaterne af vores egen survey, hvoraf det fremgår, at over halvdelen af de adspurgte vælger private kurser, altså noget andet end AMU. 

Mere præcist er det 37 procent af virksomhederne, som har valgt at sende medarbejdere på kurser afholdt eksternt af private aktører. 22 procent har valgt at sende medarbejdere på virksomhedsinterne kurser afholdt af private aktører.

I DEA hilser vi debatten om virksomhedernes brug af voksen- og efteruddannelse særdeles velkommen. Det er en vigtig debat, så danske virksomheder har adgang til gode og relevante tilbud, som kan opkvalificere deres medarbejdere. 

DEA’s seneste undersøgelse af området kan således supplere EVA’s undersøgelse med vigtig viden om en stor del af den private sektor.

 

Forrige artikel Dansk Byggeri: Flere skal vælge erhvervsuddannelserne Dansk Byggeri: Flere skal vælge erhvervsuddannelserne Næste artikel Forsker: Dårligt arbejdsmiljø er det samme som at tillade mord Forsker: Dårligt arbejdsmiljø er det samme som at tillade mord