SF: Private omsorgsforsikringer er en glidebane, der udsulter den offentlige ældrepleje

Tryg vil efter eget udsagn bruge sin private omsorgsforsikring til at aflaste den offentlige ældrepleje. Men den slags private velfærdsforsikringer undergraver den danske velfærdsmodel, skriver ældreordfører Kirsten Normann Andersen. 

Tryg har udviklet et tilbud kaldet ”Senior Omsorg”, som indeholder tilbud om ulykkesforsikring, men også en sundhedsforsikring, der giver hurtig adgang til undersøgelse på privathospital og hjælp i hjemmet ved sygdom eller efter en ulykke.

Det er et tilbud, som pårørende kan tilkøbe for, som Tryg formulerer det på deres hjemmeside, at tage hånd om sine nærmeste, ”hvis de har brug for ekstra tryghed i livet.” Som pårørende er Trygs private forsikring ifølge dem selv ”din mulighed for at give omsorg tilbage og en stor hjælp, hvis I for eksempel ikke bor i nærheden af hinanden”.

Det er velkendt, at der vil komme flere ældre. Vi lever længere, og antallet af borgere med kroniske sygdomme er stigende. I den forbindelse lyder det sympatisk, at Tryg vil ”afhjælpe presset på den offentlige sektor”, men jeg frygter, at de vil gøre både vores sundheds- og ældresektor en bjørnetjeneste og øge uligheden i samfundet.

For det er langt fra alle pårørende, der har råd til at købe en omsorgsforsikring hos Tryg. Samtidig vil efterspørgslen på velfærds- og omsorgsforsikringer igen sætte gang i den privatisering af sundhedsvæsenet, vi oplevede igennem 2010’erne med Venstre i spidsen.

Private spytter ikke penge i uddannelseskassen
I dag oplever blandt andre sygeplejersker og jordemødre, at en række af deres kolleger skifter til private arbejdsgivere eller udlandet, fordi arbejdsvilkårene er svære.

Dette udhuler selvsagt de offentlige sundhedstilbud, og udviklingen vil kun blive forstærket, hvis man pumper de private tilbud op ved hjælp af velfærds- og omsorgsforsikringer. Derfor kan man kun ”afhjælpe presset på den offentlige sektor” ved at bevare eller øge kvaliteten i de offentlige tilbud.

Men den offentlige velfærdssektor løfter også opgaverne på uddannelsesområdet, fordi det er her, at fremtidens velfærdspersonale får sin praktik og vigtige sidemandsoplæring. Denne opgave ligger sjældent i privat regi.

Hvis vi flytter flere opgaver over i den private sektor, undergraver vi også et af verdens bedste offentlige uddannelsessystemer, der trods nedskæringer gennem nullerne stadig uddanner et kompetent velfærdspersonale.

LÆS OGSÅ: Tryg: Vores omsorgsforsikring kan og skal ikke konkurrere med den offentlige velfærd

Forsikringer truer sammenhængskraften
Rettigheder til en værdig og kompetent behandling i sundheds- og ældresektoren er fundamental for den danske velfærdsmodel. Disse rettigheder sikrer tillid, tryghed og sammenhængskraft på tværs af samfundslag og er udgangspunktet for, at vi i Danmark er villige til at betale den nødvendige skatteprocent.

Derfor vil en udvidelse af velfærds- og omsorgsforsikringer blot føre til et mere ulige samfund med a- og b-hold. Et a-hold bestående af borgere, der har tid og økonomiske midler til at sikre sig selv og deres ældre pårørende den nødvendige omsorg, pleje og behandling gennem private forsikringe og et b-hold, der består af borgere med et begrænset netværk til at sikre de rigtige forsikringer eller som blot ikke har pengene.

Private velfærdsforsikringer er en glidebane, og vi bliver nødt til hurtigst muligt at bringe den danske velfærdsmodel på sporet igen.

Derfor skal det offentlige sikres de nødvendige midler og ikke drænes af private ordninger, så borgerne ikke behøver at frygte, hvorvidt samfundet står parat klar til at gribe dem, når de falder ned fra stigen.

Forrige artikel Attendo-direktør: Private forsikringer nytænker fremtidens ældrevelfærd Attendo-direktør: Private forsikringer nytænker fremtidens ældrevelfærd Næste artikel PFA: Det offentlige har ikke monopol på velfærd til ældre PFA: Det offentlige har ikke monopol på velfærd til ældre