Forsikring & Pension: Ældretopmødets arrangører skal erkende privates rolle i fremtidens ældrepleje

Partnerskabet bag Ældretopmødet skal have stor ros for at tage hul på sit vigtige arbejde med at finde gode løsninger på ældreplejens udfordringer. Men det er påfaldende, at topmødets program kun har blik for den offentlige del af området, skriver underdirektør Karina Ransby.

Det er en bunden opgave for vores velfærdssamfund, at udfordringerne i den offentlige ældrepleje bliver løst i tide. Alle skal være trygge ved, at de efter et langt arbejdsliv kan forvente en god og værdig pleje, hvis de får brug for det.

Derfor er det også positivt, at der er blevet etableret et partnerskab mellem Social- og Ældreministeriet, KL, FOA og Ældre Sagen om at finde frem til løsningerne for fremtidens ældrepleje. Dialog, samarbejde og partnerskaber er vejen til gode løsninger.

Når man gennemgår programmet for Ældretopmødet 16. september, så er det dog slående, at blikket er stift rettet mod fremtidens offentlige ældrepleje. Allerede i dag er det jo en realitet, at mange ældre supplerer den skattefinansierede hjælp med private tilkøb.

Tre søjler skal løfte fremtidens ældrepleje

Ældreplejen har både en skattefinansieret og en privat del, som skal spille godt sammen for borgerne. Og der er al mulig grund til at tro, at fremtidens danske ældrepleje får et ben midt imellem de to – nemlig et med kollektive ordninger, sådan som vi kender det fra eksempelvis pensions- og sundhedsforsikringsområdet. Det peger blandt andet flere studier fra Vive på.

Den skattefinansierede ældrepleje kan og skal sikre alle en god og værdig ældrepleje. Det er dog helt urealistisk at forestille sig, at fremtidens offentlige ældrepleje kan opfylde alle ønsker til den fjerde alder. En one-size-fits-all-tilgang harmonerer slet ikke med en virkelighed, hvor folk har vidt forskellige ønsker og prioriteter.

LÆS OGSÅ: KL: 

Skal vi have en ældrepleje i verdensklasse, så kommer den til at bestå af tre søjler: den universelle offentlige ældrepleje, samt kollektive og individuelle elementer, som alle skal spille godt sammen.

Derfor bør parterne bag Ældretopmødet gribe chancen for indtænke alle tre søjler i en samlet vision for fremtidens ældrepleje. Der er ikke noget modsætningsforhold mellem en god offentlig ældrepleje og gode private supplementer. Tværtimod. Velfærdsydelserne fra pensions- og forsikringsselskaberne fungerer bedst som supplementer til en stærk offentlig kernevelfærd. Det er den danske model.

Topmøde skal bruges til at tænke nyt og bredt

Lad os derfor også få taget debatten om, hvad der er kernevelfærd, hvad der ikke er, og hvor der med fordel kan rulles kollektive supplementsordninger ud. Den gode model kommer ikke uden dialog, samarbejde og partnerskaber.

Vi har i dag et pensionssystem i verdensklasse. Det udspringer fra Fælleserklæringen fra 1987, hvor regeringen og arbejdsmarkedets parter satte sig sammen og forpligtede sig selv og hinanden på et nyt pensionssystem, der skulle supplere folkepensionen.

Lad os derfor bruge Ældretopmøderne til at tænke endnu bredere og få en samlet vision for fremtidens danske ældrepleje, hvor alle elementer er tænkt ind.

Forrige artikel DSR før topmøde: Strategi for ældreplejen skal fokusere på sundhedsfaglige kompetencer DSR før topmøde: Strategi for ældreplejen skal fokusere på sundhedsfaglige kompetencer Næste artikel KL inden topmøde: Ny handleplan skal tage fat om ældreområdets rekrutteringsud­fordring KL inden topmøde: Ny handleplan skal tage fat om ældreområdets rekrutteringsud­fordring