VBN: U-landsoplysning skal være for alle

DEBAT: Hvis man ønsker, at tilliden til ulandsbistanden skal stige igen, kræver det, at U-landsoplysningen ikke kun er for bidragydere, medlemmer og NGO'er, men for hele Danmark, mener Thomas Ravn-Pedersen, sekretariatsleder i Verdens Bedste Nyheder.

Af Thomas Ravn-Pedersen
Sekretariatsleder i Verdens Bedste Nyheder

2015 er udnævnt til European Year for Development. EU har i 30 år sat fokus på et strategisk udvalgt emne hvert år, men aldrig før har det strakt sig ud over EU’s grænser. Det er ikke tilfældigt, at det netop sker i år: Både planetens og dens beboeres fremtid er på spil til de to stort anlagte topmøder i september og december. EU har derfor taget en vigtig beslutning. Det handler ikke kun om fjern udviklingspolitik og lobbyindsatser i korridorerne. Denne gang skal alle instanser inddrages, fra civilsamfundsorganisationer, virksomheder, internationale organisationer og EU-institutioner til regeringer og almindelige indbyggere i EU’s 28 medlemsstater.

Den tilgang skal vi ikke kun lade EU om, men i stedet lade os inspirere til at gøre det samme i Danmark. Hvis vi skal vende kurven over danskernes opbakning til udvikling, er det på tide, at vi nytænker den klassiske u-landsoplysning. Den skal ikke længere kun være for bidragsydere, medlemmer og ngo’er. Hele Danmark er målgruppen! En målgruppe, der ganske vist er stor og sammensat, derfor kræver det også, at vi står sammen om at nå danskerne på anderledes og engagerende måder.

Alle kan være med
Vores verdensbillede bliver dannet allerede, mens vi er børn. I dag kan vi desværre ikke være sikre på, at den generation, der er voksne, når de nye Verdensmål udløber, lærer om globalisering og international udvikling i Folkeskolen. Det er nemlig ikke et krav i undervisningen længere. Samtidig bliver de også eksponeret for overvægten af negative historier i medierne om krig, sult og naturkatastrofer, der år efter år giver udslag i Danidamålingerne i form af en ikke opdateret og pessimistisk opfattelse af situationen i verdens udviklingslande.

Som Mulle Juul Korsholm fra Folkekirkens Nødhjælp også pointerer, er der et langsigtet potentiale i tidligt at engagere Danmarks yngste borgere i globale emner. Og vi tror på, at det er altafgørende at skabe håb for fremtiden allerede i en tidlig alder. I Verdens Bedste Nyheder introducerer vi derfor sammen med Red Barnet, IBIS, MUNDU og børneavisen KIDS’ NEWS som noget nyt Verdenstimen i uge 40. Og vi inviterer alle til at være med!

Verdenstimen består af engagerende undervisningsmateriale om de nye Verdensmål målrettet skoleelever. Målet er at trække de nye mål og deres betydning for børns fremtid over hele kloden helt ind i de enkelte klasseværelser rundt omkring i Danmark. Vi håber, at både lærere, elever, organisationer, medier og andre, der har lyst, vil være med til at sætte fokus på den globale verden, vi lever i i dag tidligt i børns liv. Og at vi alle sammen kan være med til at rykke verden i en bedre retning. Ikke bare i 2015, men også fremadrettet.

Brug konkrete historier
De nye, globale Verdensmål er også en gave for at få erhvervslivet med. Hvor CSR i en årrække traditionelt har været en særskilt del af virksomheders strategi, er den nye tendens, at indsatsen skal integreres i selve forretningskernen. I den øvelse har 2015 Målene ikke altid været lige nemme at gå til for mange virksomheder. Det bliver nu anderledes med de nye Verdensmål: 17 mål, der omfatter alle verdens lande.

Derfor arbejder vi også på højtryk på at ’oversætte’ målene og gøre dem brugervenlige for danske virksomheder. Sidste efterår lancerede vi udstillingen ’Afrika under forandring’ i samarbejde med DI i Industriens Hus på Rådhuspladsen. Den satte fokus på fire danske virksomheders aktiviteter på det afrikanske kontinent, og hvordan alt fra chokolade til vandpumper både kan skabe profit og forbedre livet for mange mennesker. En af de vigtige erfaringer fra udstillingen var, hvor stolte vi som danskere bliver, når vi får fortalt konkrete historier om, hvordan vi er med til at gøre en forskel ude i verden.

Fx fascineredes mange af den danske startup virksomhed Blue Town, der sikrer internet til fjerne landsbyer uden strøm i bl.a. Tanzania. Løsningen er simpel: En 20 meter soldreven mast giver internetdækning og mulighed for at oplade mobiltelefoner, så beboerne i dag kan få adgang til alt fra undervisningsmateriale i skolen til vigtige sundhedsoplysninger og mobilbanker. Senest har virksomheden åbnet kontor i Indien og satser nu på at levere internet til en milliard mennesker. Den historie kan man kun blive glad over!

De erfaringer, vi gennem de sidste fem år har fået i Verdens Bedste Nyheder, deler vi nu med hele EU, hvor europæere resten af året vil møde vores konstruktive nyheder om fremskridt i udviklingslande på de sociale medier, i aviser og til en årlig event efter dansk forbillede. Og vi håber, at vi med Verdens Bedste Nyheder også kan være med til at samle det globale Danmark om at rykke u-landsoplysningen helt ud i samfundet – ikke mindst i undervisningssektoren og i erhvervslivet.

Forrige artikel IBIS: Udviklingsbistanden er det Danmark vi kender IBIS: Udviklingsbistanden er det Danmark vi kender Næste artikel Forsker om bistandsdebat: Det er ikke størrelsen, der tæller Forsker om bistandsdebat: Det er ikke størrelsen, der tæller