Ombudsmanden varsler højere tempo

AKTINDSIGT: Som følge af den nye offentlighedslov skal journalister og andre have hurtigt svar fra myndighederne, når der søges om aktindsigt. Nu varsler ombudsmanden tilsvarende højere tempo, når han modtager klager over myndighederne i aktindsigtssager.

Folketingets Ombudsmand har netop fastlagt interne retningslinjer for, hvordan - og hvor hurtigt - klager over myndighederne på aktindsigtsområdet skal behandles.

En klage, som ombudsmanden ikke kan hjælpe med, skal eksempelvis besvares eller sendes videre til den relevante myndighed inden syv arbejdsdage. Og i sager, som skal undersøges, skal ombudsmanden inden for syv arbejdsdage have stillet spørgsmål til myndigheden. I komplicerede sager, hvor ombudsmanden er nødt til at lave forundersøgelser, er fristen tyve arbejdsdage.

"Vi har som de fleste andre myndigheder allerede mål for sagsbehandlingstiden. Men vi skærper vores mål på aktindsigtsområdet, for at journalister og andre kan få hurtig hjælp," siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen i en pressemeddelelse.

Et andet tiltag er faste svarfrister. Når ombudsmanden beder myndigheden om en udtalelse, får myndigheden fremover som udgangspunkt kun fjorten dage til at svare.

Når alle oplysninger og svar er indhentet i en sag, skal ombudsmanden som hovedregel afgive sin udtalelse inden 20 arbejdsdage. Hvis der er tale om komplicerede sager, er målet 40 arbejdsdage.

Jørgen Steen Sørensen understreger, at det både for ham selv og myndighederne gælder, at hurtig sagsbehandling skal gå hånd i hånd med høj kvalitet, og at der ikke kan gås på kompromis med kravet om rigtige vurderinger.

Forrige artikel Her er den nye ambassadestruktur Her er den nye ambassadestruktur Næste artikel Friis Bach risikerer næse