Vognmænd roser forlig om modulvogntog

Debat: DTL glæder sig over det seneste trafikforlig, som åbner op for et forsøg med modulvogntog. Der er mange fordele, argumenterer de.

Af Ove Holm,
cheføkonom, Dansk Transport og Logistik

Den 26. oktober 2006 indgik regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale trafikforlig om blandt andet et treårigt, landsdækkende forsøg med modulvogntog på det overordnede vejnet med forbindelser til de vigtigste danske havne. Det var en glædelig dag for transporterhvervet i Danmark.

Der afsættes 85 millioner kroner til forsøget, der skal løbe i 2008-2011, og forsøget tager udgangspunkt i det eksisterende, sammenhængende motorvejsvejnet, som er følgende strækninger:

  • E 20 fra Kastrup til Esbjerg 
  • Rute 21 (Holbæk-motorvejen) fra Motorring 3 til Holbæk 
  • E 47 fra Kvistgård (ved Helsingør) til Rødby 
  • E 45 fra Padborg til Frederikshavn 
  • E 39 fra Aalborg til Hirtshals

Der etableres forbindelse til transportcentre i umiddelbar tilslutning til motorvejen, til nærmere udvalgte sideanlæg (rastepladser) på motorvejsnettet, til havne med international godstransport, hvor havnearealerne ligger i umiddelbar nærhed af motorvejen, og hvor en forbindelse ikke vil forudsætte større anlægsinvesteringer.

Ros til Venstre
Forsøget vil omfatte havnene i Hirtshals, Frederikshavn, Aalborg, Esbjerg, Fredericia, Århus, Kalundborg, København, Helsingør og Rødby.

Det aftalte forsøg ligger tæt op af Transportministeriets udspil fra marts 2004, dog Kalundborg Havn kommet til - med forbindelse til Holbækmotorvejen.

Senest har vi noteret, at Venstre i sit helt nye trafikpolitiske oplæg foreslår en permanent lovliggørelse af kørsel med modulvogntog på motorvejsnettet og eventuelt også visse strækninger på det underordnede vejnet, hvor virksomheder med et stort transportbehov kan indgå særaftaler med Færdselsstyrelsen og Politiet.

Venstre foreslår dertil en gradvis tilpasning af vejnettet, som sagtens kan ske, selvom modulvogntogene allerede kører på vejene.

Det er glædeligt, at politikerne - ud over at have givet grønt lys for forsøget - også peger videre frem. Modulvogntog er en realitet.

Der er mange fordele
Og der er mange fordele ved modulvogntogene, for eksempel er konklusionen fra det snart afsluttede hollandske forsøg med modulvogntog, at der kan opnås brændstofbesparelse på i gennemsnit 33 procent - og tilsvarende mindre luftforurening. Trafiksikkerheden ved en permanentgørelse vil forbedres, og der vil være 4-7 færre trafikdræbte og 13-25 færre tilskadekomne om året.

Resultaterne fra Holland viser også, at bilisterne ikke opdager, om de overhaler den ene lastbil eller den anden lastbil, eller om det måtte være et modulvogntog.

De mange strækninger uden for motorvejsnettet på op til 20 km har tilsyneladende hverken givet problemer i forbindelse med overhalinger eller med trafiksikkerheden.

Blandt trafikanterne i Holland synes der oven i købet at være en betydelig støtte til generelt at tillade modulvogntog.

Trafikanter opdager ikke lastbilerne
Trafikanterne har en ganske positiv holdning til modulvogntog, og adspurgt kan de nævne et betydeligt antal fordele ved modulvogntog.

En af fordelene for den almindelige bilist er, at to modulvogntog fylder i alt 130 meter i trafikken inklusiv sikkerhedsafstand til forankørende mod 172 meter for de tre almindelige lastbilvogntog, som de vil kunne erstatte.

 Det er en reduktion på 24 procent, der giver mere plads til alle andre trafikanter.

Vejmyndighederne kan også glæde sig for vejsliddet for to modulvogntog er 9,3 procent mindre end for de tre almindelige vogntog, som de vil kunne erstatte.

 

Forrige artikel Trafikekspert: Danske veje er dumme Næste artikel Kombiterminaler og havne er fremtiden