V: Motorvejene har ændret Midtjylland

TRANSPORTDEBATTEN: Motorvejsnettet i Midtjylland har sikret regionens erhvervsliv en fair chance i konkurrencen mod andre dele af landet. En ny motorvej mellem Herning og Holstebro er endnu et skridt i den rigtige retning, skriver borgmester i Herning Lars Krarup (V).

Af Lars Krarup
Borgmester, Herning Kommune 

Motorveje har historisk set altid været kilde til ophedede debatter på Christiansborg.

Når vi taler ambitiøse vejbyggerier, er der store interesser på spil. Økonomiske, geografiske, erhvervsmæssige.

Samtidig er netop motorvejene og byggeriet af dem et klassisk eksempel på, at nogle af de vigtigste beslutninger for kommunerne træffes langt væk fra byrådssalen og det lokale demokrati.

At bygge en motorvej er et milliardprojekt. Så mange penge findes ikke i kommunekasserne. Penge fra statskassen bliver af helt afgørende betydning for, om byggerierne kan realiseres.

I Herning er vi godt på vej til at blive motorvejs-knudepunkt. Om få år kan vi køre hele vejen fra Herning til Vejle, Århus og Holstebro, uden at sænke hastigheden til under 110 kilometer i timen.

Det er af helt afgørende betydning for hele det midt- og vestjyske område.

Al erfaring viser nemlig, at erhvervslivet klumper sig sammen omkring motorvejene. At pendlere er lettere at tiltrække, hvis der går motorvej til døren. Og at nogle vælger at blive boende et godt stykke fra de største byer, hvis de ved, det er overkommeligt at pendle til et job dér.

I diskussionen omkring motorvejene høres ofte kun argumenter om trafiktæthed. Men beslutningen om motorvejsbyggerier står på to ben. Trafikbelastning og hensynet til det, man kunne kalde egnsudvikling, går hånd i hånd.

Hvis vi udelukkende skelede til trafiktæthed, når vi fordelte statens infrastrukturkroner, ville Danmark blive fuldstændig skrævvredet.

Et Danmark brækket over i to
Der bor i sagens natur flere mennesker i for eksempel hovedstadsområdet, end der gør i Midt- og Vestjylland.

Men hvis det skulle føre til, at der aldrig blev investeret i infrastruktur i den del af landet, hvor jeg kommer fra, ville det have helt katastrofale følger for erhvervslivet og befolkningen.

Vi ville få et Danmark, brækket over i to.

Et Danmark på første klasse - og et Danmark, som stadig i bogstaveligste forstand måtte slæbe sig afsted. Enhver ved, hvordan erhvervslivet ville reagere på det: Netop, ved at flytte mod øst.

Og befolkningen ville langsomt, men sikkert, følge efter i samme retning. Det ville ingen kunne være tjent med.

Som borgmester i Herning glædes jeg hver dag over, at visionære politikere på Christiansborg har erkendt det. Og handlet efter det.

Motorvejene i det midt- og snart også vestjyske område giver vores erhvervsliv en fair chance i konkurrencen. Sørger for, at vi hænger sammen med resten af Danmark på en tidssvarende måde.

Senest har politikerne besluttet at bygge motorvejen fra Herning til Holstebro. En motorvej, der samtidig bliver hovedfærdselsåre til og fra det nye superhospital i Gødstrup.

Det er en fantastisk vigtig beslutning, som sikrer, at det nye hospital får optimale muligheder for at blive den forventede motor for både erhvervsliv og uddannelsesniveau.

Forrige artikel DF: Kollektiv trafik starter i garagen DF: Kollektiv trafik starter i garagen Næste artikel S: Investeringer styrer uden om Bornholm S: Investeringer styrer uden om Bornholm