V: Hovedstadens kollektive trafik har brug for privat konkurrence

REPLIK: Den kollektive trafik i Hovedstadsområdet trænger til privat konkurrence og færre ressourcer spildt på bureaukrati, skriver Venstres spidskandidat i København i en replik til regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Af Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Spidskandidat i Københavns Kommune

Sophie Hæstorp Andersen (S) slår på Altinget 15. november til lyds for en ”Massiv satsning på kollektiv trafik”. Jeg er enig med Hæstorp i, at Region Hovedstadens borgere skal have en moderne infrastruktur, der let og ubesværet fragter dem rundt i regionen.

For Venstre handler det dog ikke udelukkende om den offentlige transport, men også om gode forhold for privatbilismen. Jeg ser ikke, som Socialdemokraterne tydeligvis gør, transport udelukkende i sort/hvid, kollektiv/privat. Jeg ser det som et både og.

For eksempel er der hårdt brug for en havnetunnel i København samt en østgående omfartsvej, som forbinder Helsingørmotorvejen i nord med Amagermotorvejen i syd. Samtidig har vi brug for tog til tiden, hvor særligt Kystbanen og S-togs-nettet kunne have brug for lidt sund privat konkurrence.

Mere offentlig transport for pengene
Og når vi nu er ved den offentlige transport, så undrer det os, at Hæstorp ikke har brugt sin position som regionsrådsformand til at optimere Movia og få mere offentlig transport for pengene. Det ville ellers have været et oplagt sted at starte, for bedre transportforhold kræver konkret politisk handling!

For eksempel har Movia for nyligt indført reklameforbud på den mest populære busrute og dermed sagt nej til en ekstraindtægt, der ellers kunne have gået til billigere offentlig transport eller til flere busruter.

Derudover ved vi, at Movia er det trafikselskab i Danmark, der har de næsthøjeste administrative omkostninger per køretime. Faktisk er omkostningerne til administration per køretime 20 procent højere end eksempelvis hos Sydtrafik.

Movia har da også næsten 360 mennesker ansat på hovedkontoret. Det er vel at mærke mennesker, som ikke kører bus, men som varetager øvrige opgaver som udbud, køreplaner og administration.

Ligesom Venstre har foreslået, at vi på sundhedsområdet flytter penge fra bureaukrati til behandling, så foreslår vi det samme i forhold til transport og infrastruktur.

Her er der brug for, at vi slanker Movia, udbyder nogle af deres administrative opgaver og optimerer indtægterne fra reklamer på busserne. På den måde frigør vi midler, vi så kan investere i bedre kollektiv transport.

Forrige artikel Klaus Bondam til kommunalpolitikerne: Prioritér gode forhold for cyklister - også efter valgkampen Klaus Bondam til kommunalpolitikerne: Prioritér gode forhold for cyklister - også efter valgkampen Næste artikel Opsang til trafikselskaberne: Jeres informationer skal nå ud til alle Opsang til trafikselskaberne: Jeres informationer skal nå ud til alle