Mobiliteten blomstrer op, når regeringen sætter transportbranchen fri, lyder analysen hos transportminister Thomas Danielsen (V). Han har aktuelt forslag, der fjerner fire ud af ti love på sit ministeries område, og selvom branchen har kritiseret flere af hans idéer, har han allerede mere i støbeskeen.
Regeringens udspil til en ny sundhedsstruktur får ikke betydning for den kollektive trafik. I stedet vil regeringen afvente anbefalingerne fra det ekspertudvalg, der arbejder på anbefalinger om bedre mobilitet i Danmark.
Biler er mere end bare et irritationsmoment for københavnerne – det kan også skade deres evne til at få børn. Derfor er den grønne budgetaftale ikke et "mobbe"-værktøj, men en nødvendighed, skriver Helena Hedegaard Udsen og Caroline Bessermann.
EU-landene er for dårlige til at hjælpe hinanden, når elnettet skal udbygges og forbindes bedre for at kunne elektrificere skibsfart og tung transport. Dan Jørgensen står derfor over for en kæmpe opgave som energikommissær, vurderer Rådet for Grøn Omstilling.
Det ærgrer mig, at det er bilen og ikke den kollektive transport, der er i fokus i regeringens forslag om at lade 17-årige i landdistrikterne køre alene i bil. Der findes andre løsninger som for eksempel samkørsel og frivilligbusser, skriver Steen Vindum.
Det nuværende system med over 1.000 takszoner er hverken særlig brugervenligt eller med blik for den samlede mobilitet. Forhåbentlig kommer takster i fokus, når regeringens Ekspertudvalg snart præsenterer deres arbejde, skriver Morten Brønnum Andersen.
Danske Regioner tilslutter sig 3F og DI Transports ambition om at fordoble antallet af passagerer i den kollektive transport. Eksperter ser forskelligt på realismen, men vurderer, at det kræver store investeringer og en ny organisering.
Regeringen vil igen åbne døren på klem for lyssky forretninger med den begrundelse, at der skal findes besparelser i centraladministrationens embedsværk. Men det nytter ikke at afbureaukratisere, når det fører til mere kriminalitet og social dumping, skriver Steen Ravnsbæk Kristensen, Bjarne E. Lauritsen, Peter B. Jepsen og Jan Villadsen.
Det er i denne uge, at vi finder ud af om Dan Jørgensen får sin grønne kommissærpost. Men ugen byder også på en ny rapport fra Klimarådet samt en række grønne konferencer på både den nationale og internationale scene. Få overblik over ugens grønne begivenheder her.
Flere europæiske lande vil begynde at indføre grænsekontrol, når nu Tyskland har gjort det, frygter ekspert i international ret og migration. Det kan være den første dominobrik, der får resten til at vælte.
Luftfartens Klimapartnerskab anbefaler regeringen at afsætte 987 millioner kroner til dansk produktion af bæredygtigt flybrændstof. Vi har forudsætningerne, virksomhederne og ambitionerne, vi mangler bare regeringen og staten, skriver Mathias Milling.
Det kan blive svært at realisere regeringens planer for omstillingen af indenrigsflyvningen med brændstof baseret på vedvarende energi, selvom regeringen arbejder på store milliardudbud om grønne brændstoffer, lyder det fra klimaminister Lars Aagaard.
Luftfartsbranchen foreslår nu, at regeringen bruger en milliard kroner på at understøtte dansk produktion af grønt flybrændstof. Ekspert ser flere lyspunkter i udspillet, men påpeger også en stærk grad af industribeskyttelse.
Ekspertudvalget for kollektiv mobilitet har set sig nødsaget til at afvige fra sin tidsplan, efter at en sideløbende kommission har anbefalet at tage den kollektive trafik fra regionerne. Det betyder, at den endelige afrapportering bliver udskudt til foråret, oplyser udvalgets formand.