S: Trafikale udfordringer for cyklister på Bornholm

TRANSPORTDEBATTEN: Det er svært og dyrt at få sin cykel med på Bornholm, der ellers har investeret massivt i nye cykelstier. Det burde være et krav, at der er en cykelvogn med på alle togafgange til Ystad, skriver øens borgmester, Winni Grosbøll (S).

Af Winni Grosbøll (S)
Borgmester, Bornholm

Alle taler om det. Det er moderne. Ligger ligefrem i tidsånden. Men man bliver nødt til selv at gøre noget.

Det handler naturligvis om det at holde sig sund. Fitness, zumba, piloxing - og hvad det nu ellers hedder alt sammen - udfylder nemt de få ledige timer i vores fortravlede hverdag.

Når det så endelig bliver ferietid, har familien heldigvis mulighed for at være sunde sammen på god gammeldags maner.

Vi tager cyklerne frem og lader øjnene spadsere danmarkskortet rundt for at finde den bedste, smukkeste og sjoveste familierute. Og hvorfor ikke lade turen gå til Bornholm?

De sidste 30 år har vi stille og roligt udbygget det nu tætmaskede cykelstinet, der ikke bare rækker de godt 100 km øen rundt, men har en samlet rute på over 230 km.

Det må da friste enhver cykelglad turist. Og det gør det også. Endelig en styrkeposition for vores ellers så udsatte ø.

Tilmed er det ikke voldsomt dyrt at få sine cykler med færgen fra Ystad til Rønne. Hvor de fleste ellers synes, at det er dyrt at tage bilen med til Bornholm, kan en familie på fire få sig selv og sine cykler retur for 1000 kr.

Problemer for de cyklende
Men en planlagt sund cykelferie til Bornholm inkluderer desværre ikke cykelturen over Øresund.

For hvordan er det lige, at man kommer fra Sjælland til færgen i Ystad? Man må jo slet ikke køre på cykel over Øresundsbroen! Og man kan heller ikke få en cykel med Bornholmerbussen. Og turen over Helsingør-Helsingborg er intet alternativ.

En søgning på rejseplanen henviser den rejsende til at tage natfærgen fra Køge til Rønne.

Den familie, der vil på sund familiecykelferie på Bornholm, kan altså vælge mellem at leje cyklerne på Bornholm (og det er da muligt, men mange har deres egne specielle cykler, som de ikke vil undvære) eller at sætte cyklerne op på taget af bilen og købe billet til det, men så bliver det for alvor dyrt, og ideen med den sunde cykelferie går ligesom lidt af fløjten.

Så her har Bornholm endnu en trafikal udfordring.

Hvor ville det dog være dejligt, hvis vi ligesom alle andre steder i landet bare kunne have cyklen med i toget.

Når nu staten har investeret omkring 25 mio. kr. i nye cykelstier herovre, så burde det være et krav til IC Bornholm, at der skal være cykelvogne med på alle togafgange til Ystad.

Forrige artikel Ny infrastrukturpolitik for Europa? Ny infrastrukturpolitik for Europa? Næste artikel K: Kollektiv trafik som aktivt bosætningsværktøj K: Kollektiv trafik som aktivt bosætningsværktøj