S: Stærkt år for trafikpolitikken

TRANSPORTDEBATTEN: Der sker utroligt mange gode ting på transportområdet, ligesom der er udsigt til nye spændende projekter i det kommende folketingsår, skriver Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne.

Af Rasmus Prehn
Transportordfører for Socialdemokraterne

Hvordan er det gået på transportområdet i løbet af folketingsåret, spørger Altinget.dk. Det er et spørgsmål, jeg er ualmindeligt glad for at få, når der er så meget positivt at berette.

Tænk bare på elektrificering af jernbanenettet, stor udvidelse af metroen og anlæg af letbaner og cykelstier.

Tidligere var transportpolitik noget, flere forbandt med trafikmafia, vanskelige skandalesager, der kunne vælte ministre, og allermest noget med ældre mænd og motorveje.

Jeg har nu altid haft et blødt punkt for trafikpolitikken. Her sker noget. Her bygger man fremtidens Danmark og gør en forskel for rigtig mange menneskers hverdag.

Her bygges bro til fremtiden, skabes arbejdspladser, fremgang og vækst. Lige noget for mig.

Men for år tilbage havde jeg forsvoret, at en transportminister nogensinde kunne blive landets mest populære minister.

Populær politik
Men det er ikke desto mindre, hvad landets transportminister, Magnus Heunicke, flere gange er blevet kåret til i landets aviser. Det skyldes naturligvis først og fremmest Magnus' dygtighed, visioner og ualmindeligt charmerende og folkelige måde at kommunikere med folk i øjenhøjde på.

Men det fortæller også lidt om, at regeringens transportpolitik er noget, folk er glade for, og som mange bakker op om.

Jeg kan godt forstå den folkelige opbakning og tilfredshed med regeringens transportpolitik.

Ikke, at der ikke også stadig er plads til forbedringer. Det er der altid. Men det fortæller, at mange har fornemmet, at der sker noget positivt, og at en masse godt er i gang.

Når regeringen sammen med andre gode partier har indgået en aftale om togfonden, betyder det, at vi langt om længe får elektrificeret hele det danske jernbanenet, så vi i fremtiden kan køre hurtigere, mere komfortabelt og ikke mindst langt mere miljø- og klimavenligt.

Mange gode projekter
Det betyder også, at vi får realiseret timeplanen, hvor folk fra Aalborg kan komme til Aarhus på en time og til København på tre.

Ligesom landets regionalbaner opgraderes, så pendlere og passagerer kan komme hurtigere frem. Et stærkt og visionært løft af dansk jernbane.

Når regeringen netop har indgået aftale med Københavns Kommune om udvidelse af den populære metro i København, så den udover den eksisterende metro og den kommende metro i Cityringen også kommer til at omfatte en ny metro til Sydhavnen, er det noget, der kommer til at flytte tusindvis af pendlere fra forurenende biler og busser over i den elektriske og klima- og miljøvenlige metro.

Samtidig med, at vi afhjælper nogle af de stigende trængselsproblemer.

Det samme gælder, når regeringen laver letbaner i Københavns ring 3, i Odense, i Aarhus og forhåbentlig også snart i Aalborg.

Her skabes også vækst, fremgang og arbejdspladser, ligesom trængsels- og miljøproblemer løses på en måde, borgerne begejstres over.

Udsigt til flere spændende tiltag
At flere vælger den sunde og miljørigtige cykel som dagligdagstransportmiddel i takt med etableringen af nye supercykelstier.

At regeringen reagerer prompte og gør turen gratis, når rejsekortet er nede. Og at trafiksikkerheden øges, samtidigt med at gamle og nidkære regler om busser, der skal køre langsommere, end alle andre, erstattes af mere tidssvarende regler som Tempo 100, er alt sammen med til at sikre den folkelige opbakning og respekt for transportområdet.

Jeg kunne blive ved.

Men alt i alt et meget tilfredsstillende år som socialdemokratisk transportordfører - og en udsigt til mange nye og spændende projekter i folketingsåret, der kommer.

Forrige artikel DF: Togfonden er årets mest positive resultat DF: Togfonden er årets mest positive resultat Næste artikel Absurde udregninger koster milliarder Absurde udregninger koster milliarder