S: Regeringen styrker indsatsen mod spiritusbilisme

TRANSPORTDEBATTEN: Regeringen har iværksat en lang række initiativer mod spiritus- og narkobilisme, der vil gavne trafiksikkerheden, skriver MF for Socialdemokraterne Jan Johansen.

Af Jan Johansen
Folketingsmedlem (S) og næstformand i Færdselssikkerhedskommissionen

Regeringen har på baggrund af færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan for 2013-2020 sat sig nogle ambitiøse mål for trafiksikkerheden.

I 2020 skal antallet af trafikdræbte halveres, så antallet kommer ned på maksimalt 120.

Antallet af tilskadekomne skal tilsvarende halveres, så der maksimalt er 1.000 alvorligt og 1.000 lettere tilskadekomne i trafikken.

Vi skal lægge os i selen for at reducere antallet af ulykker.

Det vil for det første betyde, at færre familier skal bekæmpe følgerne ved en ulykke, og for det andet vil det betyde færre udgifter til genoptræning og evt. overførselsindkomster som følge af ulykken.

Færdselssikkerhedskommissionens beregninger viser, at en gennemsnitlig ulykke koster knap 3,8 millioner kroner.

Spiritus årsag til mange trafikulykker
Ud over for høj hastighed er spiritus og narkotika en af de store syndere i forhold til årsager til dødsulykker i trafikken.

Færdselskommissionens handlingsplan viser, at der i hver fjerde dødsulykke i trafikken er indblandet spiritus, narkotika eller medicin.

Lykkes det os at begrænse antallet af spirituspåvirkede trafikanter, kan vi samtidig nedbringe antallet af ulykker.

Indsats mod spiritusbilisme
Der findes ingen undskyldninger for at køre i spirituspåvirket tilstand.

Vi sætter derfor aktivt ind mod spiritus- og narkobilisme. For at komme dette problem til livs fremlagde regeringen i december 2013 en strategi for en forstærket indsats mod spiritus- og narkobilisme, der bliver fulgt op med en række lovinitiativer.

Med strategien sætter vi særligt ind over for dem, der gang på gang kører spiritus- og narkopåvirket.

Strategien indeholder en række konkrete værktøjer, der vil blive fremsat som lovforslag.

For det første vil vi skærpe reglerne, så politiet i højere grad får adgang til at konfiskere køretøjet ved spirituskørsel.

Fremover bliver bilen inddraget allerede første gang, hvis man bliver stoppet med en promille på over to, eller hvis man bliver taget med en promille på 1,2 og i forvejen har en dom for promillekørsel fra tidligere.

For det andet vil vi sikre mulighed for, at politiet kan fratage kørekortet i en kortere periode i tilfælde, hvor politiet vurderer, at der er risiko for, at bilisten igen vil køre spirituskørsel umiddelbart efter løsladelsen fra blodprøveudtagning mv.

Endelig vil vi indføre krav om kurser til personer, der vil generhverve deres kørekort efter narkokørsel.

Kurset skal omhandle alkohol, narkotika og trafik. Et sådant kursus er i dag allerede gældende for personer, der har kørt spirituskørsel.

Flere politikontroller
Strategien indeholder også en skærpet politiindsats, der skal være med til at begrænse den ulovlige kørsel.

Politiet skal blandt andet gennemføre flere kontroller af spiritus- og narkobilisme på motorveje samt udvikling af nyt analyseværktøj til at identificere narko- og spirituskørsel.

Endelig skal kampagneindsatser og den folkelige opbakning til ikke at køre påvirket ligeledes fastholdes og udbygges.

Sidst, men ikke mindst, skal de brugerfinansierede alkolåse udmøntes.

Vi er nået langt
Over en årrække har antallet af dræbte i trafikken heldigvis været faldende.

Men der er fortsat for mange trafikdræbte. Vi skal derfor reducere antallet yderligere.

For at nå vores mål følger vi op med konkrete initiativer, hvor strategien mod spiritus- og narkobilisme netop sætter ind mod en af de største syndere i forhold til trafikdræbte.

Forrige artikel Carlsberg: Hjælp os med at forbedre trafiksikkerheden Carlsberg: Hjælp os med at forbedre trafiksikkerheden Næste artikel Cyklister: Vi skal skabe en rummelig trafikkultur Cyklister: Vi skal skabe en rummelig trafikkultur