Cyklister: Vi skal skabe en rummelig trafikkultur

TRANSPORTDEBATTEN: Vi skal skabe en sikker og rummelig trafikkultur, der tager mere hensyn til de bløde trafikanter, skriver Cyklistforbundets direktør, Jens Loft Rasmussen.

Af Jens Loft Rasmussen
Direktør, Cyklistforbundet

Mobilitet er et helt grundlæggende menneskeligt behov.

Det gælder uanset, om man er et barn, der skal i skole, en voksen, der skal på arbejde, eller et ældre menneske, der skal ud at handle.

Mobilitet er afgørende for det enkelte menneskes muligheder i hverdagen – og derfor også et væsentligt parameter for kvaliteten af vores samfund.

Derfor er det meget glædeligt, at vi i en årrække har set en nedgang i antallet af alvorlige trafikulykker i Danmark.

Generelt set er det blevet sikrere at være trafikant, men ikke lige meget for alle trafikantgrupper.

Bløde trafikanter er overrepræsenterede
Der er stadig en overrepræsentation af cyklister og fodgængere blandt trafikofrene – og det er navnlig børn og ældre mennesker, der er i farezonen.

Heldigvis er det kun få børn, der mister livet, men selv mindre uheld kan skabe stor utryghed. Og hvad angår gruppen af ældre medborgere, har disse i nogle år udgjort op mod halvdelen af alle trafikdræbte cyklister.

Derfor vil Cyklistforbundet opfordre til, at der i de kommende år sættes et særligt fokus på de blødeste af de bløde trafikanter, nemlig børnene og de ældre, når de færdes fysisk aktivt på cykel og til fods.

Et fokus, der i den sidste ende vil komme hele samfundet til gavn ved at fremme sunde og miljøvenlige transportformer og ved at skabe større tryghed, frihed og bevægelighed for nogle befolkningsgrupper, der ellers i langt højere grad vil være afhængig af hjælp fra andre.

Vejen frem er at skabe en rummelig trafikkultur, og her spiller mange elementer ind.

Både trafikregler, hastighedsbegrænsning og vejindretning, men også de mere menneskelige parametre såsom at forbedre trafikanternes indbyrdes adfærd og at øge indsatsen for, at vores børn og unge kan udvikle sig til gode og hensynsfulde trafikanter.

Brug den viden, der findes
Det nytter nemlig ikke at pakke de bløde trafikanter ind i vat.

Der er kun én vej til at blive en sikker trafikant, og det er gennem øvelse – men øvelse inden for sikre rammer.

Derfor bør det være en selvfølge, at der arbejdes systematisk med trafiksikkerhed både i beboelsesområder og på skolevejene. Og at de mere tekniske tiltag følges op med både adfærdskampagner og trafikundervisning.

Den opgave løses naturligvis bedst i et konstruktivt samspil mellem de statslige vejmyndigheder, kommuner, politi og civilsamfund.

Endelig er det helt afgørende, at vi fortsat øger vores viden om, hvor og hvorfor trafikulykkerne opstår.

Vi kan gøre det endnu bedre
Derfor er det ubegribeligt, at vi her i år 2014 endnu ikke har systematiseret indsamlingen af viden fra landets skadestuer, der netop behandler mange bløde trafikanter efter ulykker, der aldrig kommer til politiets kendskab.

Danmark er allerede verdenskendt for sine levede og menneskevenlige bymiljøer.

København er af EU udnævnt til Green Capital 2014. Men vi kan gøre det endnu bedre.

Vi skal skabe en trafikkultur, der sikrer alle samfundsgrupper god og sikker mobilitet. Vores børn skal kunne cykle sikkert.

Forrige artikel S: Regeringen styrker indsatsen mod spiritusbilisme S: Regeringen styrker indsatsen mod spiritusbilisme Næste artikel Den kollektive trafik skal hænge sammen - men sikrer timemodellen det? Den kollektive trafik skal hænge sammen - men sikrer timemodellen det?