S: En letbane fyldt med fordele

DEBAT: Letbanen langs Ring 3 i København vil lette hverdagen for mange mennesker, samtidig med at den vil bidrage til væksten og mindske trængslen, skriver Sophie Hæstorp Andersen (S) og Karin Søjberg Holst (S).

Af Sophie Hæstorp Andersen (S) og Karin Søjberg Holst (S)
Hhv. regionsrådsformand i Region Hovedstaden og borgmester i Gladsaxe og næstformand og repræsentant for ejerskabskommunerne i Hovedstadens Letbane

Mange af os kender det. En hektisk hverdagsmorgen, hvor der skal spises morgenmad, smøres madpakker, koordineres fritidsplaner og aftensmadsindkøb, inden børnene bliver afleveret på skolen.

Og så sætter vi kursen mod jobbet og rammer som det første en lang motorvejskø, som ikke rykker sig ret hurtigt. Minutterne går, og man sidder bare og spilder tiden. Tid, som kunne være brugt bedre til så mange andre ting så som arbejde, fritidsinteresser, familieliv og så videre.

Flere bilkøer i fremtiden 
Scenariet med den lange bilkø til og fra arbejde ser ifølge trafikprognoserne kun ud til at blive værre i fremtiden, hvis ikke vi gør noget. I hovedstadsområdet sidder bilisterne lige nu i kø over ni millioner timer om året. Det tal vil om ti år være oppe på 18 millioner timer. Fremskrivninger peger desuden på, at der i 2025 vil være 200.000 nye borgere i hovedstadsområdet, og dermed vil antallet af personbiler stige, og det samme vil presset på den kollektive trafik.

Mange vælger i stedet for bilen at tage den kollektive trafik. Men for de pendlere, som skal bevæge sig langs Ring 3, for eksempel fra Lyngby til Ishøj, er det ikke nødvendigvis en særlig praktisk løsning, sådan som trafiklinjerne er skruet sammen i dag. Der mangler nemlig hurtige og effektive kollektive trafikforbindelser, som går på tværs af de fem ”trafikfingre”, som udgår fra Københavns centrum og ud i forstæderne.

Letbane letter hverdagen
Her er letbanen langs Ring 3 en oplagt løsning, som vil komme til at lette hverdagen for rigtig mange mennesker, som bor, arbejder og pendler i hele det område. Mange pendlere er i dag nødt til at tage ind omkring København for at komme fra for eksempel Vestegnen til Nordsjælland i stedet for at kunne tage den mere direkte vej, som letbanen vil komme til at køre ad.

Og det er forventningen, at rigtig mange mennesker vil benytte letbanen, når den i 2023 efter planen køre sin første tur. Årligt vil den transportere 13-14 millioner passagerer. Et tal, som vil stige til 17-18 millioner, efterhånden som byudviklingsområderne i langs Ring 3 udbygges. I dag transporterer Kystbanen til sammenligning ti millioner passagerer.

For mange patienter, pårørende og ansatte på de to store hospitaler i Herlev og Glostrup vil en letbaneforbindelse gøre det nemmere at komme til undersøgelser, besøg og arbejde. Samtidig er det for gangbesværede og ældre mennesker lettere at komme ind og ud af en letbane fremfor en bus.

Erhvervslivet og uddannelsesinstitutioner ser også store fordele i at få letbanen. Det vil blive meget lettere for dem at tiltrække medarbejdere og studerende fra et større geografisk område, fordi flere mennesker vil kunne få det til at hænge logistisk sammen at arbejde i en virksomhed i Albertslund, Høje Taastrup eller Glostup eller at tage til undervisning på DTU i Lyngby. Derfor er flere store virksomheder allerede ved at etablere sig eller udvide langs med den kommende letbane.

En god investering 
Kigger man rundt om i Europa på andre letbaneprojekter, viser det sig, at de har været en god investering, fordi de bidrager til øget vækst, udvikling og arbejdspladser. På baggrund af de erfaringer regner man med, at letbanen langs Ring 3 vil medvirke til at skabe vækst for cirka 40 milliarder kroner, 20.000 nye arbejdspladser og tiltrækning af 40.000 nye indbyggere.

Der er altså et væld af gode grunde til, at letbanen langs Ring 3 er en klog og nødvendig investering. For den enkelte vil letbanen betyde, at man kan spare tid på transporten og samtidig udnytte de nye spændende muligheder for job og uddannelse i nye geografiske områder. For erhvervslivet og samfundsøkonomien er der også en klar gevinst at få øje på. Vi er derfor rigtig glade for, at projektet nu ser ud til at være på skinner, så vi kan få sat turbo på den vigtige brik i hovedstadens kollektive trafiknet og vækstdriver, som letbanen er.

Forrige artikel Klimarådet: Her er vores forslag om afgifter på elbiler Klimarådet: Her er vores forslag om afgifter på elbiler Næste artikel ITD: Godstransporten skal være fleksibel og effektiv ITD: Godstransporten skal være fleksibel og effektiv