Ringe konkurrencevilkår slår vognmandsbranchen ihjel

DEBATPANEL: Det er nødvendigt at sænke skatter og afgifter, så danske vognmænd kan konkurrere på lige vilkår med udenlandske vognmænd. Ellers bliver det uhyre vanskeligt for den danske vognmandsbranche at overleve. Det mener debattøren Leif Mikkelsen, der er trafikordfører for Liberal Alliance.

Af Leif Mikkelsen
Trafikordfører for Liberal Alliance

Samlet har Danmark EU's højeste skattetryk. Ikke nok med, at det i sig selv lægger en dæmper for vækstmulighederne - det er også med til at slå den danske vognmandsbranche ihjel. Den høje skat, de mange afgifter og offentlig bureaukrati spænder i den grad ben for danske vognmænds overlevelseschancer.

Danske vognmænd truet
Cabotage er indenrigstransport i et andet land end transportørens hjemland, hvilket i dag betyder, at udenlandske lastbiler er ved at overtage transporten af gods og varer internt i Danmark. I en ny rapport om cabotagekørsel i Danmark, som fagforbundet 3F og brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) har udarbejdet, konkluderes det, at Danmarks tolkning af EU's cabotageregler koster danske vognmænd og statskassen dyrt. Rapporten fastslår blandt andet, at Danmark har tolket reglerne således, at der allerede nu er tale om en 100 procent liberalisering, hvortil cabotagekørsel er blevet til piratkørsel.

Behov for bedre rammevilkår
Jeg mener dog ikke, at det største problem er, hvordan disse cabotageregler tolkes, men derimod de dårlige danske rammevilkår, der gør, at de danske vognmænd ikke er konkurrencedygtige. Vi sikrer ikke de danske vognmænds overlevelse ved at stramme reglerne på området, men derimod ved at sikre bedre rammevilkår for de danske vognmænd; aflive den høje skat, de mange afgifter og det offentlige bureaukrati.

Ned med skattetrykket
Det største problem er derfor, at det danske vognmandserhverv aldrig bliver konkurrencedygtigt, førend skattetrykket sænkes. Det høje skattetryk har nemlig presset de danske lønninger i vejret med det resultat, at især østeuropæiske chauffører i stigende grad har overtaget en del af vores indenrigsruter. Konsekvensen af disse store lønforskelle vil ende med et dødsstød til den danske vognmandsbranche ved en fuld europæisk liberalisering i 2014. Forudsætningen for at overleve denne liberalisering af vognmandsmarkedet er derfor at indføre Liberal Alliances politik. Hvis ikke denne ringe udvikling skal fortsætte ud i social dumping - også i andre brancher - er det derfor altafgørende, at vores omkostninger bliver lavere.

Forrige artikel Flyafgift er vindfrikadeller med skysovs Flyafgift er vindfrikadeller med skysovs Næste artikel Bussen er den kollektive trafiks oversete lillebror Bussen er den kollektive trafiks oversete lillebror