Regeringen ignorerer de lovløse tilstande i transportbranchen

DEBATPANEL: Op mod 7000 chaufførjob er forsvundet over de seneste år på grund af konkurrence fra lavtlønslande, lyder det fra Kim Christiansen, trafikordfører i Dansk Folkeparti. Trafikordføreren ønsker handling.

Af Kim Christiansen
Trafikordfører, Dansk Folkeparti

EU rækker sine fangarme ud på en lang række områder, som påvirker såvel danskernes hverdag som erhvervslivet. Det gælder ikke mindst for transportbranchen, hvor mange erhvervsdrivende og ansatte må kæmpe for deres overlevelse på grund af en helt ublu konkurrence fra lavtlønslande.

Transportbranchen er trængt. Mellem 6000-7000 chaufførjob er forsvundet over de seneste år, og i tusindvis af biler kører med "fremmed flag". De fleste danskere kan nikke genkendende til dette billede, når de færdes på motorvejen. Her er en udenlandsk lastbil snarere reglen end undtagelsen. Danske nummerplader er blevet så sjældne, at man må spørge sig selv, om man overhovedet kører i Danmark.

Efterlyser handling 
Hver gang Dansk Folkeparti har bragt problemet om, han man fra skiftende regeringers side trukket ligegyldigt på skuldrene og kippet med det lille blågule EU-flag. Kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten ligger på dette område ikke under for EU, men efterlyser handling. Hvis EU vitterligt ville arbejde for ens regler, som ikke kan fortolkes forskelligt fra land til land, ville vi ikke have nogen problemer. Men virkeligheden er desværre en helt anden. Mange firmaer har sat deres såkaldte carbotagekørsel i system, således at der er helt styr på, hvornår polske Pjotr har haft sine tre ture - og så bliver han lige sendt en tur til Flensborg eller Malmø, alt efter, hvad der nu er lettest. Vi taler ikke om enkelttilfælde, men en generel trend.

Folketinget er nødt til at skride til handling mod carbotagekørslen. Der er ikke noget at sige til, at folk bliver fristet til at snyde, når bilerne holder stille, og når terminen er lige om hjørnet. Det er kun menneskeligt - men det sker jo kun, fordi man er presset af en helt urimelig konkurrence fra billig østeuropæisk arbejdskraft. Det er Folketingets opgave at skride til handling. Og så vil jeg ellers blæse på, hvad de mener nede i Bryssel. De kommer ikke og betaler huslejen for de berørte.

Foreningsfrihed
Folketinget behandlede for nyligt den nye godskørselslov. Den er på de fleste punkter uskyldig. Tilladelser skal fremadrettet gælde i 10 år i stedet for fem, og der bliver kun en tilladelse til national og international brug. Det er udmærkede administrative lettelser. Og så er der overenskomstnævnet, der skal holde øje med dem, der ikke betaler overenskomstmæssig løn. Men hvad med dem, der ingen overenskomst har? Vi har foreningsfrihed i Danmark, og jeg vil ikke være med til at presse nogen til overenskomst med 3F-transport. Deres kamp mod den ulovlige carbotagekørsel begrænser sig til skåltaler. I øvrigt har vi den danske model, som ikke skal lovreguleres.

Tingene skal sættes i de rette proportioner. Staten skal ikke overvåge småting. Det store problem er og bliver den sociale løndumping, som vi ser på rastepladserne, hvor østeuropæiske chauffører koger dåsemad over et primusblus, mens de venter på kørsel. I stedet for at genere hjemlige aktører bør regeringen rette blikket mod kontrol af udenlandsk indregistrerede biler. Men jeg tvivler på, at regeringen tør tage kampen med EU. I stedet sættes alle kræfter ind mod danske vognmænd, der betaler prisen for de kaotiske tilstande på vejene. Når man tænker på, at regeringen har lejlighed til at sætte en dagsorden under det danske EU-formandskab, er resultatet nedslående. Man vil hverken kontrollere eller skride til handling.

 

Forrige artikel Klimaets sorte får er blevet grønne Klimaets sorte får er blevet grønne Næste artikel Den erhvervsdynamiske effekt ved en motorvej til Nordvestjylland Den erhvervsdynamiske effekt ved en motorvej til Nordvestjylland