Radikale i København: Forkølet transportaftale står i vejen for byens grønne fremtid

Det vil klæde regeringen at tage de svære beslutninger, som skal sikre Danmarks grønne fremtid, skriver Katrine Kildgaard (R).

København er verdensberømt for byens ambitiøse klimamål, men vi er nødt til at være ærlige om, at de store ambitioner ikke bliver til virkelighed, hvis vi ikke gør noget drastisk ved den andenstørste udleder; Transporten.

Derfor så jeg frem til den nye aftale, der gør det muligt at oprette "nulemissionszoner", hvor der ikke må køre fossile biler. Men jeg blev slemt skuffet.

Ifølge aftalen, der er indgået af regeringen, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet, er det kun tilladt at oprette én nulemissionszone per kommune.

Det er en uambitiøs tilgang, der truer Københavns grønne fremtid. Aftalen indgået af flertalsregeringen erstatter en aftale mellem den gamle S-regering, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet, hvor det var muligt at oprette flere nulemissionszoner per Kommune.

Gør forsøg til konkret handling

Argumentet for den ene nulemissionszone, som hver kommune må oprette, er, at det skal ses som et forsøg, der skal evalueres i 2027. Det stækker Københavns mulighed for at blive fri for fossile biler i 2030.

Men hvorfor må der egentlig kun blive etableret én enkelt nulemissionszone i hele Københavns Kommune?

{{toplink}}

Jeg mener, at det er oplagt at etablere en nulemissionszone i den gamle Middelalderby i det centrale København, men det skal ikke udelukke muligheden for at etablere nulemissionszoner i nye byudviklingsområder, som man med fordel kan udvikle som nulemissionszoner fra starten.

Jeg vil gerne se flere nulemissionszoner implementeret allerede nu, ikke som forsøg, men som konkret klimahandling.

Ikke kun for klimaet og lavere CO2-udledning, men også for at sikre ren luft.

Bare i København dør 500 københavnere hvert år for tidligt af luftforurening. Jeg vil have en fremtid, hvor forældre ikke skal frygte for deres børns helbred, når de går en tur.   

Regeringen har markedsført sig på at være en flertalsregering, der med sit eget flertal kan træffe langsigtede beslutninger, men det fremtidssikrer ikke Danmark at spænde ben for kommunernes grønne omstilling - tværtimod.

Skab nulemissionszoner nu 

Det ville klæde regeringen at tage de svære beslutninger, der skal sikre Danmarks grønne omstilling. Nulemissionszoner er det, som alle sukker efter - ikke bare skåltaler, men en måde reelt at implementere den grønne omstilling lokalt. 

"Den mest omsættende frisættelse af den offentlige sektor", det har regeringen lovet os, men den her aftale er det stikmodsatte.

Aftalen underminerer kommunernes mulighed for at lave en lokalt tilpasset grøn omstilling uden snævre bånd fra Christiansborg. Mange kommuner har flere forskellige områder og bykerner, hvor det giver mening at oprette nulemissionszoner, men det får de simpelthen ikke lov til.

Hvordan forventer regeringen, at København kan bevare sin position som en grøn forgangsby, når vi ikke har friheden til at implementere de nødvendige tiltag?

Regeringen skulle i stedet give kommunerne handlefrihed til at tage de nødvendige skridt i den grønne omstilling. Klimaet, miljøet og danskernes sundhed har ikke råd til at nøjes med forkølede forsøgsordninger. 

Lad København være en drivkraft for bæredygtig forandring og giv os muligheden for at skabe en grøn by, som vi kan være stolte af med mindre luftforurening og grønne transportmuligheder. Hvis det skal blive til virkelighed, må regeringen hæve barren.

{{toplink}}

Forrige artikel Svend Tøfting: Drop lyntog og hjælp den kollektive transport tilbage på skinnerne Svend Tøfting: Drop lyntog og hjælp den kollektive transport tilbage på skinnerne Næste artikel Drivkraft Danmark: Det er paradoksalt og tosset at eksportere al Danmarks brint Drivkraft Danmark: Det er paradoksalt og tosset at eksportere al Danmarks brint