Sikker Trafik: Sikkerhed er et fælles ansvar

TRANSPORTDEBATTEN: Kommuner, stat og trafiksikkerhedsaktører skal i højere grad samarbejde om at fremme trafiksikkerheden i Danmark. Det redder både liv og penge, skriver adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller.

Af Mogens Kjærgaard Møller
Adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik

Dansk trafiksikkerhed er grundlæggende en succeshistorie.

I 2012 blev vi i Danmark belønnet med den europæiske trafiksikkerhedspris for den meget positive udvikling de seneste år og et rekordlavt antal dræbte i 2012.

167 personer mistede livet, hvilket er det laveste antal nogensinde.

Men de 167 dræbte, der jo stort set svarer til samtlige medlemmer af Folketinget (eller elevantallet i 6 skoleklasser a 27 elever - eller passagertallet på to indenrigsfly) og de næsten 2000 alvorligt tilskadekomne, hvilket stort svarer til Læsøs samlede indbyggertal - er stadig alt for mange.

Og rigtig mange af de dræbte og tilskadekomne er unge mennesker i deres bedste alder, hvis fremtid og drømme pludselig tages væk fra dem.

Det er således hverken knive, narko eller banderelateret skyderier, der er farligst for vore unge. Det er trafikken.

Den nye handlingsplan fra Færdselssikkerhedskommissionen fra i år anviser gode retninger på, hvordan vi kan nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne yderligere.

Udover en række konkrete tiltag, som fx forstærket hastighedskontrol og kampagnetiltag, er den røde tråd ønsket om et forstærket samarbejde mellem stat, regioner, kommuner og det private samt frivillige i Danmark.

Mange aktører involveres
I det følgende vil jeg gerne fokusere på det offentlige samarbejde, som fra min stol kan give god inspiration til andre dele af den offentlige sektor.

Nøglebegrebet er samarbejde på tværs, dels mellem stat, regioner og kommuner, og dels på tværs i den kommunale sektor.

Det er nemlig sådan, at hver trafikulykke involverer en række offentlige aktører.

Den tilskadekomne trafikant og dennes familie oplever naturligvis de største personlige konsekvenser, men fra det øjeblik, hvor der ringes 112, starter taxameteret.

Politiet bruger tid og penge på at registrere og fastslå årsagen til ulykken og eventuelle skyldspørgsmål.

Redningsberedskabet og hospitalet går i aktion for at rydde op og redde liv og mindske skaderne.

Ulykke betyder store udgifter
Efter udskrivelsen modtager trafikanten genoptræning og får udbetalt sygedagpenge, hvilket er en udgift for kommunen.

Er ulykken særlig alvorlig, kan kommunen risikere at skulle udbetale førtidspension til den tilskadekomne resten af dennes dage.

Vejdirektoratet regner med, at hver personskade i gennemsnit koster samfundet omkring kr. 600.000 i direkte udgifter. Det er mange penge, og jo yngre den trafikskadede er, desto større bliver den samlede samfundsøkonomiske belastning.

Fra 14-15 års alderen træder de unge ind i de ti farligste år.

Den gode nyhed er, at de penge i vidt omfang kan blive sparet med minimale investeringer. En systematisk tilgang til forebyggelse i kommunen og et samarbejde med stat, region og politi, kan spare liv - og penge.

I Aalborg Kommune har man siden 2005 haft et væsentlig større budget til indsatser for at forbedre trafiksikkerheden.

Det har blandt andet betydet, at der hvert år bruges 4 kr. pr. borger på målrettede indsatser, herunder trafiksikkerhedskampagner.

Resultatet er en reduktion i antallet af dræbte og tilskadekomne på 46 procent i 2012 sammenlignet med 2005.

Erfaringer fra Aalborg
Ser man alene på udviklingen fra 2007, er faldet meget større. Denne reduktion er kommet, fordi Aalborg Kommune betragter trafiksikkerhed som en fælles kommunal opgave og dermed sikrer, at indsatsen forankres bredt i kommunens forvaltninger.

Det betyder en inddragelse af både teknikforvaltningen, børn- og ungeområdet samt social- og sundhedsområdet.

Samtidig har kommunen arbejdet tæt med politi, Vejdirektorat og Rådet for Sikker Trafik om forskellige indsatser.

Det er et illustrativt eksempel på, at en bedre koordinering på tværs betaler sig.

Læren er, at samarbejde på trafikområdet redder liv og sparer masser af penge!

Dette bør derfor være et vigtigt fokusområde for såvel statslige som kommunale myndigheder, der nu med nyvalgte udvalgsformænd i spidsen for de forskellige udvalg har til opgave at fremme trafiksikkerheden i Danmark mest muligt.

Forrige artikel DF: Styrk indsatsen imod alvorlige ulykker DF: Styrk indsatsen imod alvorlige ulykker Næste artikel Er de skyhøje ambitioner om trafiksikkerhed realistiske? Er de skyhøje ambitioner om trafiksikkerhed realistiske?