Er de skyhøje ambitioner om trafiksikkerhed realistiske?

DEBAT: Ambitionerne for at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken er store. Transportdebatten sætter derfor fokus på, hvordan man når længere ned, og om målsætningerne på området overhovedet er realistiske.

Hver ulykke er én for meget.

Sådan lyder overskriften på Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan for 2013-2020.

Og debatten om trafiksikkerhed er blusset op igen, efter en række dødsfald i forbindelse med højresvingsulykker. Det har fået transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) til at reagere ved at indkalde de relevante aktører på området.

Men selvom højresvingsulykkerne for tiden er et varmt politisk emne, peger ovennævnte Færdselssikkerhedskommission i sin handlingsplan på en lang række andre problemstillinger, hvor for meget fart og for meget alkohol udpeges som de største skurke.

Handlingsplanen bygger desuden oven på en periode med markante fald i ulykkestatistikkerne, der er faldet til omkring 200 dræbte om året og 4.000 tilskadekomne.

Det nye mål frem mod 2020 lyder nu, at der maksimalt bør være 120 dræbte om året og 1000 alvorligt tilskadekomne. Men er det overhovedet realistisk at nå så langt ned, og hvad skal der i så fald til for, at det kommer til at ske?

Det sætter transportdebatten fokus på den næste måned, hvor nedenstående panel vil komme med bud på vigtige indsatsområder:

Erik Østergaard er adm.direktør for Dansk Transport og Logistik (DTL), som er hovedorganisation for landtransporten i Danmark. DTL repræsenterer ca. 3.000 transport- og logistikvirksomheder. Erik Østergaard har over 30 års erfaring fra ledende stillinger i transport-, shipping- og færgeindustrien. Han har blandt andet arbejdet for Udenrigsministeriet, Scandlines, BR Marine Consult og Rederiet Knud I. Larsen. Han har en Master i Business Administration fra University of Chicago. Erik Østergaard sidder desuden i bestyrelsen i en række viksomheder og organisationer inden for transportområdet. 

Kim Christiansen (DF) har siden 1997 været medlem af Dansk Folkeparti og var indtil 2002 lokalformand for Dansk Folkeparti i Mariager. I 2001-2011 har Kim Christiansen været byrådsmedlem i Mariager Kommune. I Folketinget, hvor han har været siden 2005, er han trafikordfører og medlem af Transportudvalget. Kim Christiansen er handelsuddannnet.

Jan Johansen (S)  er Folketingsmedlem og har været Medlem af kommunalbestyrelsen i Kerteminde Kommune 2006-2011. Han er by- og boligordfører og medlem af Færdselssikkerhedskommissionen. Fra 1970-1972 var Jan Johansen sømand. Han har siden arbejdet som specialarbejder ved Lindøvæftet og har været næstformand i 3F Østfyn fra 2005-2011. 

Mogens Kjærgaard Møller er direktør for Rådet for Sikker Trafik. Han har tidligere arbejdet for Københavns Politi, senest som vicepolitidirektør. Mogens Kjærgaard Møller er medlem af Færdselssikkerhedskommissionen og tidligere næstformand i forretningsudvalget for Rådet for Sikker Trafik. Han har desuden været kontorchef i Justitsministeriet. Mogens Kjærgaard Møller er uddannet cand.jur.

Kjeld H. Jensen har været miljøkonsulent i 3F's Transportgruppe siden 1988, hvor han har arbejdet med arbejdsmiljø, køre- og hviletid samt trafiksikkerhed. Kjeld H. Jensen har fra 1976-1988 været falckredder. Først ved station Vesterbro frem til 1979 og derpå station Lyngby. Før 1976 var Kjeld H. Jensen desuden chauffør. 

Kaj Nielsen er National Fleet & Distribution Director i Carlsberg Denmark. Han var med til at underskrive Carlsbergs samarbejde med Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, der sætter fokus på trafiksikkerhed. Målet for samarbejdet er at få undersøgt, om man kan reducere antallet af trafikulykker og skader endnu mere og hvordan.

Jens Loft Rasmussen har de sidste otte år været direktør for Cyklistforbundet. Jens Loft Rasmussen har siden 2007 været treasurer og bestyrelsesmedlem i Cycling Embassy of Denmark og European Cyclists' Federation. Han er blandt andet medlem af Færdselssikkerhedskommissionen, Forretningsudvalget for Rådet for Sikker Trafik og Rejsegarantifondens bestyrelse. Han startede sin karriere som bankelev i Danske Bank i 1969 og har siden taget juridisk embedseksamen.

Michael Stisen er formand for brancheforeningen Sikre Veje, der repræsenterer virksomheder inden for produktion og salg af vejskilte, vejmarkering, autoværn, afspærringsmateriel, vejbelysning samt drift og vedligeholdelse af vej- og sidearealer. Sikre Vejes mål er at være med til at udvikle den danske infrastruktur ved bl.a. at fremme kvalitet, trafiksikkerhed, fremkommelighed og bæredytighed.

Læs de første fire indspark til debatten i linkboks tilhøjre. 

Forrige artikel Sikker Trafik: Sikkerhed er et fælles ansvar Sikker Trafik: Sikkerhed er et fælles ansvar Næste artikel Roadpricing er vejen frem Roadpricing er vejen frem