Pendlere: Sådan skal pendlerne sikres bedre togtrafik

TRANSPORTDEBATTEN: Tog til tiden til gavn for pendlerne bør være en meget stor faktor i forhandlingerne om en ny kontrakt mellem DSB og staten, skriver pendlertalsmand Michael Randropp.

Af Michael Randropp
Talsmand, Pendlerforeningen Kystbanen 

I de seneste fem år har jeg været pendlertalsmand på Kystbanen.

Jeg har i den periode oplevet et DSB Øresund, som er ejet af moderselskabet DSB, langtfra har leveret det, som pendlerne er blevet lovet.

Svaret fra selskabet har ofte været, at vi leverer det, som er anført i kontrakten, uden fokus på det, som kunderne ønsker.

Fra øvrige pendlertalsmænd på DSB-strækninger hører jeg det samme, og at DSB har udviklet sig fra at være en servicevirksomhed til en produktionsvirksomhed - hvilket gør, at man som pendler får et ringere produkt.

I den kontrakt, man skal til at indgå med Transportministeriet, skal man sørge for at indføre de krav, som lever op til de forventninger, pendlerne har til den fremtidige trafik, og hvis ikke DSB lever op til dette, skal kontrakten nemt kunne rives i stykker og en ny operatør indsættes.

Pendlerklubben Kystbanens undersøgelser viser, at hovedparten af pendlerne er ligeglad med, hvilket selskab der driver trafikken, bare kvaliteten er i orden.

Vigtigste parameter er tog til tiden
DSB skal i fremtiden levere tog til tiden.

I dag bliver der lavet forskellige målinger, som bruges til at fortælle, hvor godt det går - disse er dog renset for al verdens mulige hændelser, og dermed danner de slet ikke det billede, pendlerne har af virkeligheden.

Dette bevirker også, at politikerne, som skal tage beslutning om, hvor der skal gribes ind, ikke har de rigtige data.

De målinger, som oftest nævnes, er operatør-rettidigheden, og det er som oftest den, som har den højeste rettidighedsprocent, og dermed lyder det godt.

Den med lavest rettidighed er Banedanmark.

Disse data giver ej heller det rigtige billede af virkeligheden. Hvilket de selv har oplyst, at det, de kalder for kundeoplevet rettidighed, ikke altid er det kunderne oplever som rettidigt.

Forvirret? - selvfølgelig er du det.

Derfor skal rettidighed i den nye kontrakt måles på følgende måde.

Et tog er forsinket, hvis:

- Det er mere end 3 minutter forsinket (dette er allerede i dag oplyst på infoskærmene på perronerne)
- Tog, som afgår for tidligt, hvis toget bliver aflyst/delaflyst, hvis køreplan laves om mindre end 72 timer før afgang, og hvis tog ikke har de antal togsæt på som aftalt jf. kontrakten.

Pendlergaranti skal tilknyttes direkte til denne måling
Pendlergarantien skal tilknyttes denne måling.

Og hvis rettidighedsprocenten fx er 90, skal der betales 10 procent i kompensation. Og ikke som i dag, hvor man først trækker 8 procent fra.

Hvis det fortsætter, som det er i dag, får man kun betalt 2 procent tilbage, selvom man ikke har fået leveret 10 procent af varen.

Er det for store krav? Nej.

Vi har kæmpet for en kunstig lang rejsetid for at sikre, tog er fremme til tiden, hvilket er implementeret.

Derfor er der grundlag for, at det overholdes.

Jeg har talt med andre operatører, som gerne vil leve op til dette - vi venter spændt på, om DSB også vil det.

Man skal huske på, at de mange timer, pendlerne spilder på forsinkelser, giver et kæmpemæssigt økonomisk tab - hvilket ingen kan leve med.

Så hvis der leves op til ovenstående, vil samfundet få en kæmpe gevinst. - det er en ren win-win-situation.

Forrige artikel Danmark skal være Danmark skal være "first mover" på transportområdet Næste artikel Cyklister: DSB har ansvar for dansk cykelturisme Cyklister: DSB har ansvar for dansk cykelturisme