Cyklister: DSB har ansvar for dansk cykelturisme

TRANSPORTDEBATTEN: DSB skal tage cyklisterne alvorligt ved at indtænke dem i den overordnede trafik. Først da kan Danmark blive et foregangsland for cykelturismen, skriver landsformand for Cyklistforbundet, Jette Gotsche.

Af Jette Gotsche
Landsformand, Cyklistforbundet 

CNN og et hav af internationale medier fortæller med begejstring om cykellandet Danmark.

Lonely Planet og mange andre internationale rejseguides kårer gang på gang Danmark til verdens bedste cykelland, fordi cykelkulturen er udbredt, landet er fladt som en pandekage, og fordi der aldrig er langt til vandet.

Cykellandet Danmark har meget at byde på.

Men som cyklist er oplevelsen meget forskellig afhængig af, om man cykler til hverdag eller i ferien.

Cyklisters udfordringer
Det byder på udfordringer, hvis man vælger at holde cykelferie i Danmark.

Storebæltsbroen har betydet mange forandringer i vores transportmønster. For de fleste (læs: bilister) har Storebæltsbroen betydet mere fleksibilitet og mulighed for at krydse Storebælt, når det passer os.

For cyklisterne, som er afhængige af at benytte DSB, har Storebælt betydet det modsatte.

Som cyklist kan man aldrig helt være sikker på, hvornår man kan komme over Storebælt.

Mellem 1. maj og 31. august skal man altid reservere plads til cyklen på InterCity og InterCityLyn.

Det betyder måske, at de spontane ferieture aldrig bliver til noget, når man ikke kan regne med at få plads.

Pladsbillet eller ej
Desuden er der begrænsede muligheder for at købe pladsbillet til cyklen. Det er ikke muligt at købe en pladsbillet til en cykel på billetautomaten med mindre, den er booket i forvejen.

Og det kan heller ikke lade sig gøre at købe en pladsbillet til en cykel i DSB's netbutik. I disse tider, hvor alt kan købes på nettet, virker det uforståeligt.

På DSB's hjemmeside kan man læse, at pladsen til cykler i hvert enkelt tog er begrænset, og man kan derfor ikke være sikker på at få sin cykel med.

Det betyder, at cykelturisten ikke kan planlægge sin rejse tidsmæssigt, og man kan heller ikke være sikker på at få hele familien/gruppen med samme tog.

Som udgangspunkt må man have én almindelig standardcykel med toget.

Og hvorfor er det egentlig så vigtigt? Vi kan jo bare lade cyklen stå, tage bilen med på ferie, eller tage på cykelferie i de lande, som har engageret sig i cykelturisme.

Svar: Fordi Danmark med sin natur og sine mange cykelstier har alle forudsætninger for at udvikle sig et af verdens bedste cykelturistlande.

Turismen skal fremmes
Turisme er en stor indtægtskilde for Danmark. Og Danmark kunne blive et rigtig godt turistland også for internationale cykelturister, men så bliver vi nødt til at tilbyde forhold, der matcher cykelturisternes behov:

Mulighed for at komme fleksibelt fra øst til vest, let adgang til at købe billetter, mulighed for transport af en feriepakket cykel med anhænger m.m. 

Cyklistforbundet mener, at Danmark bør udvikle attraktive tilbud over for ikke mindst internationale cykelturister.

Fælles for danske og internationale turister er et behov for at kunne transportere sig fra lufthavn/banegård eller fra hjemmet til det sted, hvor cykelferien skal foregå.

Tog er vigtigt for turister
Cyklistforbundet foretog i 2013 en undersøgelse blandt tyske cykelturister, der viste, at 75 procent af cyklisterne vurderer transportservice med toget som en meget vigtig faktor for valg af cykelferiedestination.

93 procent betegnede det som en vigtig faktor / meget vigtig faktor.

De Danske Statsbaner er afgørende for, at cyklisterne kan komme ud og se Danmark.

Hvornår begynder DSB at tage det ansvar alvorligt?

Forrige artikel Pendlere: Sådan skal pendlerne sikres bedre togtrafik Pendlere: Sådan skal pendlerne sikres bedre togtrafik Næste artikel EL: Lav en langsigtet kontrakt med DSB EL: Lav en langsigtet kontrakt med DSB