På sporet af tog til tiden

DEBAT: Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen lover tog til tiden om få år.

Af Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører for Venstre  

Jernbanen er rygraden i den kollektive trafik og udgør dermed et væsentligt element i samfundets mobilitet. Danmark bruger næsten 7 mia. kr. om året på jernbanetrafikken.

Det svarer til, at staten i gennemsnit betaler mere end 1 krone pr. km i tilskud til hver eneste togrejse, der foretages. Det er udtryk for bred politisk opbakning til en massiv satsning på den kollektive trafik.

Genopretning af årtiers efterslæb på jernbanen
På grund af underfinansiering er der gennem de seneste årtier sket en gradvis forældelse af det danske jernbanenet. Virkningen er nedslidte skinner, signaler og sporskifter. 

Nedslidningen har haft alvorlige konsekvenser for togdriften i form af daglige forsinkelser og uregelmæssigheder. Det er til skade for jernbanens status som et attraktivt alternativ til bilen

Bevillinger steget under VK
I perioden op gennem 1990'erne med skiftende socialdemokratisk ledede regeringer blev der kun bevilliget ca. 670 mio. kr. om året til fornyelse og vedligehold af skinnenettet.

I tiden med VK-regeringen fra 2002-2006 er der taget skridt til at øge vedligeholdelsen markant. De årlige bevillinger til fornyelse og vedligeholdelse af skinnerne har faktisk været mere end dobbelt så høje som i 1990'erne, nemlig 1.475 mio. kr. om året.

Scandlines skal finansiere skinner
Med trafikaftalen fra oktober 2006 mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre er der taget et politisk ansvar for at rette op på dette efterslæb.

Aftalen betyder, at der afsættes yderligere 4,7 mia. kr. i perioden 2007-2014 til en fuldstændig afvikling af efterslæbet på banenettet. Desuden udarbejdes der et beslutningsgrundlag for udskiftning af signalanlæg over hele landet.

Ved en kommende trafikaftale skal der sættes kød og blod (læs: penge) på denne principaftale, bl.a. ved anvendelse af provenuet fra salget af Scandlines. Denne målrettede investering i nye skinner og signaler vil givetvis betyde langt flere tog til tiden om blot få år. 

Forrige artikel Bilisterne betaler skattelettelser Næste artikel Den danske transportsektor skal ikke køre på frihjul